Kunst og naturfag forenes i nytt DKS-prosjekt - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS
  • http://twitter.com/vestfoldfylke https://www.facebook.com/vestfoldfylkeskommune http://plus.google.com

 

  • 29. sep. 2017
  • 15. des. 2017
  • Kultur

Kunst og naturfag forenes i nytt DKS-prosjekt

350 elever til Færder nasjonalpark

Gjennom høsten 2017 og våren 2018 skal nærmere 350 elever fra Nøtterøy og Tjøme busses til Færder Nasjonalparksenter for å se, oppleve og sanse de millioner av former og mønstre som finnes i det blinkende havvannet og i sjøbunnen der – gjennom DKS-prosjektet «På kanten av havet».

Dette er samarbeidsprosjekt i Den kulturelle skolesekken, mellom Vestfold fylkeskommune, billedkunstner Ellen Karin Mæhlum, Kunst i skolen, Færder Nasjonalparksenter og Nøtterøy og Tjøme.

Samarbeidsprosjekt

Prosjektet representer en ny måte å utvikle prosjekter på i Den kulturelle skolesekken, gjennom at så mange parter er involvert. Kultur og idrettssjef i Vestfold fylkeskommune, Else Blom, mener «På kanten av havet» viser hva som er mulig å få til lokalt når flere gode krefter slår seg sammen.


- Samarbeid er et av fundamentene i Den kulturelle skolesekken her i Vestfold. Selv om fylkeskommunen har et hovedansvar for innholdet, har kommunene stor grad av medvirkning – et ansvar de både ønsker og tar. Vi har utviklet vår egen nettverksmodell, hvor vi samarbeider med kommunene i utviklingen og driften av Den kulturelle skolesekken, forklarer Blom.

Det er heller ikke tilfeldig at «På kanten av havet» er lagt til Færder Nasjonalpark.

- Færder nasjonalparksenter gir unike rammer for å oppleve og lære om den sårbare naturen i nasjonalparken. Når disse rammene kombineres med et nært kunstnermøte får elevene en ekstraordinær opplevelse, som bare kan finne sted akkurat her, sier hun.

Kunst av plankton

I utstillingen «Planktonportretter» synligjør Ellen Karin Mæhlum plankton, som de imponerende organismene de er: Livgivende og vakre. Som grafiker er Mæhlum opptatt av å bruke kunst som virkemiddel for å øke vår bevissthet om naturen. Elevene møter utstillingen som starten på denne spesielle skoledagen, og den er ment å utfordre de til å tenke, føle eller lære om livet i havet.

Mandag denne uken inntok 30 elever fra Føynland skole Nasjonalparksenteret, og var med på workshop med billedkunstneren. De fikk skape sine egne kunstverk, med plankton som utgangspunkt.  Når alle skolene og klassene har væt gjennom prosjektet utpå vinteren, skal disse verkene bli til en elevutstilling som skal vises frem på Nasjonalparksenteret.

- Dette er på mange måter et prosjekt hvor kunst og naturfag forenes. Elevene får lære om den sårbare naturen i Færder nasjonalpark, om marine dyr og planter - og hvilke utfordringer disse står overfor. At denne kunnskapen formidles gjennom kunsten – både ved billdekunstnerens verk og de som barna selv skaper – gjør at dette prosjektet har en ekstra verdi, forteller Blom.

Store deler av skoledagen foregår utendørs i nasjonalparken, hvor elevene får observere organismer direkte i havet gjennom forstørrelsesglass – med hjelp fra en naturveileder fra Nasjonalparksenteret. Selv om det striregnet denne mandagen, manglet det ikke på engasjement og interesse blant 5-klassingene fra Føynland skole.

Mer om «På kanten av havet»: http://www.dks-notteroy.no/produksjon/1073258
Mer om Færder nasjonalpark: https://www.vfk.no/Tema-og-tjenester/Kultur/Farder-nasjonalpark/

Fakta Den kulturelle skolesekken (DKS)

  • Nasjonal ordning hvor alle skoleelever får møte profesjonell kunst og kultur i ulike sjangre; musikk, dans, teater, visuell kunst, film, arkitektur, litteratur og kulturarv
  • En av Norges største kultursatsinger, startet i Sandefjord i 1997, nasjonal ordning fra 2001
  • Samarbeidsprosjekt mellom kultur- og opplæringssektoren nasjonalt, regionalt og lokalt
  • Koordineres av fylkeskommunen, som har hovedansvar for kunstnerisk innhold
  • I Vestfold utvikles programmet i samarbeid med kommuner og skoler
  • Alle opplevelsene kan knyttes til elevenes læring, enten ved at innhold samsvarer med tema i undervisningen – eller at det styrker evnen til refleksjon, kreativ og kritisk tenkning