Gründercamp for medier og kommunikasjonselevene - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS
  • https://www.facebook.com/HolmestrandVideregaendeSkole?fref=ts

 

  • Dag-Olav Røed Johnsen
  • 07. feb. 2014
  • 29. jan. 2017

Gründercamp for medier og kommunikasjonselevene

Det var bra trøkk fra start til slutt da det ble arrangert gründercamp for medier og kommunikasjonselevene på Holmestrand vgs den 6. februar.

Elevene ved Restaurant og matfag hadde forberedt frukt og grønt, te og kaffe som ventet MK-elevene da de gikk inn i auditoriet, noe usikre på hva dagen hadde i vente.

Jarle Aagaard fra Ungt Entreprenørskap i Vestfold tok elevene godt i mot, skrøt av skolens fasiliteter før han styrte showet videre denne dagen. Først fortalte han litt om Ungt Entreprenørskap, og mulighetene for å lage og drifte egen bedrift som en del av skolehverdagen.

Kreativitet

Deretter dro han frem kreativitet som noe av det viktigste for både det å bli gründer, men også det å bli en god arbeidstaker, og hvordan man må trene på det å være kreativ for å komme på de gode ideene som ikke allerede finnes, eller å forbedre de som allerede eksisterer.

 

Elever og lærere fikk følgende spørsmål: Hva er en kleshenger, dersom den ikke er en kleshenger?

 Jarle Aagaard holder opp en kleshenger

 En kløpinne? Øredobb? Eller kanskje et slips, snøskrape eller en fiskekrok?

 

Markedsføre Holmestrand turistforening

Dagens hovedoppgave for elevene var å bruke kreativiteten til å markedsføre Holmestrand turistforening. Hvordan markedsføre turer og aktiviteter i naturen? Gruppene kunne selv definere målgruppa, men de aller fleste valgte ungdom som målgruppe. For hvordan får man ungdom bort fra pc-en og ut i naturen?

Fem grupper jobbet på spreng med hver sine markedsføringsstrategier som så skulle bli presentert foran resten av MK-elevene og en jury bestående av skolens rektor, Heidi Hammervik, studierektor Gro Andresen, og Heidi Næss Midtskogen som representerte brukerne av turistforeningen.

Pizzakveld

Etter alle gruppene hadde framført og juryen hadde snakket sammen, tok juryformann Gro Andresen ordet:

- Jeg vil først takke for mange spennende bidrag, og det var en vanskelig avgjørelse å plukke ut vinnerne. Det som til slutt ble avgjørende, var hvilke strategier som både var gode og gjennomførbare.

Gruppa som vant hadde bygget videre på aktiviteter som allerede eksisterte, men utviklet disse til at mennesker i alle aldre i alle årstider skulle ha aktiviteter som fristet, og som ble godt markedsført gjennom kanaler tilpasset målgruppene. Gruppa hadde i løpet av den korte tiden til rådighet også lagd plakater og flyers som illustrerte noen av strategiene.

Liam Ruud var tydelig fornøyd med seieren:

 - Jeg har aldri jobba så hardt med en oppgave i hele mitt liv!

 

Vinnerne av grundercampen, Silje, Frida, Fabian, Fanny, Liam, Preben

 Gratulerer til Silje, Frida, Fabian, Fanny, Liam, og Preben som vant en pizzakveld!