Inkluderende språkdag - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS
  • https://www.facebook.com/HolmestrandVideregaendeSkole?fref=ts

 

  • Foto: Madeleine Sandsland Aarø (2MKB), tekst: Fanny Skaug (2MKB)
  • 28. okt. 2013
  • 29. jan. 2017

Inkluderende språkdag

“Den Europeiske språkdagen” hadde sin markering ved Holmestrand videregående skole, mandag 21.10. Alle 7.klassingene i kommunen var invitert til en språkrik og hyggelig dag, hovedsakelig i regi av VG2.

Rundt 114 elever fra de ulike barneskolene i Holmestrand møtte opp i auditoriet denne mandagsmorgenen for å se hva disse VG2 elevene hadde stelt i stand for dem.

Ut i fra fire grupper ble elevene ledet gjennom fire ulike språkstasjoner av de veiledende andreklassingene; Olivia Follestad, Markus Flygind Sælid, Sjur Aulesjord Olsen og Tuva Backe.

Viktig overgang
Veldig viktig syntes VGS-elevene det var å forklare om overgangen mellom ungdomsskolen til videregående når det gjelder språkfagene. Kanskje viktigst av alt, og mest reelt for de lyttende syvende klassingene, var å få vite hvordan dette språkløpet foregår slik at man kan velge riktig allerede på ungdomsskolen. 

- Det er koselige unger, så det er greit å være gruppeleder, forteller Sjur. – Jeg bare sier hvor vi skal gå, også går vi dit. 

Fra stasjon til stasjon
Stasjonene for denne dagen var laget til i ulike klasserom. Elevene hadde forberedt plakater med fakta, informasjonsbrosjyrer om språkene og til slutt hadde alle noen minutter satt av til et lite foredrag.

Under et av foredragene på tyskgruppen er det ei jente som skiller seg ut. Hånda høyt i været så fort det ble stilt spørsmål, det skulle vise seg at jenta har tysk familie. Nora Hager gleder seg og ser virkelig frem til å kunne lære mer om språket som står henne så nært. - Ikke bare det å kunne noen ord og snakke det, men også å kunne grammatikk og skrive det, sier hun.

Hyggelig atmosfære
Spesielt franskgruppa hadde gjort en fin innsats for å presentere seg. De hadde rigget til et bord foran i klasserommet med “typiske” franske matvarer og ting. Croissanter og bagetter bydde seg frem i takt til den koselige parisiske musikken som spilte og ønsket syvendeklassingene velkommen.

- På ungdomsskolen når vi skulle velge språk, falt fransk bort fordi vi var for få velgere. Denne dagen kan da kanskje ha en påvirkning slik at flere elever faktisk velger dette språket også, forteller Janna Therese Ims som så gjerne skulle hatt fransk fra 8.klasse. 

Engelsk, et valg
Et viktig poeng var også for Linn Tronrud VG3, å lage en god fremstilling av engelsk som er et av valgene på ungdomsskolen.

– Du vil alltid lære engelsk, kanskje bedre, fordi du har hatt gjennom hele skoleløpet. Man vil kunne trenge dette i jobb og skolesammenheng, ikke minst for og enkelt kunne kommunisere med folk fra hele verden.

Å ta valget
Det kan være vanskelig å bestemme seg. Skal man velge tre år med fremmedspråk på ungdomskolen og kun ha to år på videregående? Eller vil det lønne seg å forbedre engelsken sin for så å ta igjen tre år med språk i ettertid? Det er dette som er så viktig at elevene er klar over.

Kanskje kunne noen av de herlige duftene gjøre valgene litt enklere for elevene. Mellom slagene hadde en stor gruppe elever deltatt på kjøkkenet for å lage ulike retter typisk for språkkulturene.

Språk er fremtid
Invitasjonen for denne dagen var undertegnet Aina Gudvangen. Hun finner vi på kjøkkenet mellom vaskefat og såpeskum. Så spørsmålet som hvorfor har vi egentlig en slik dag må ha kommet til rett person…

 - Vi ønsker å markere den europeiske språkdagen. Språk er viktig, til og med norsk. Noen skoler har større språkvariasjoner enn denne lille skolen, men språk er viktig for fremtiden. Vi har invitert 7. klasse fordi vi håper de er så lure at de velger fremmedspråk allerede til neste år. Det kan hjelpe til å heve nivået, samtidig som når du lærer språk får bedre språkøre, noe som kommer til nytte til og med når det er snakk om å forbedre nynorsken, informerer Aina som tydelig engasjerer seg for denne dagen, like mye som elevene.

 

Les mer:

Lærerik språkdag