FN-rollespill - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS
  • Gunlaug Gulvik
  • 19. mar. 2017
  • 09. aug. 2017

FNs Sikkerhetsråd for en dag

Fredag 17.mars inntok idrettsfagklasser på Vg3 rollen som FNs-Sikkerhetsråd

Delegatene måtte forholde seg til reelle spillereglerElevene stod ovenfor følgende kompliserte scenario «Hvordan skal vi stoppe IS? Kan vi la Tyrkia kontrollere områder i Syria? Hva skjer med kurderne i Syria og i Tyrkia? Hvordan skal vi få bukt med flyktningestrømmen fra Midtøsten, og samtidig hindre at det oppstår en bølge av kurdiske flyktninger? Hvordan skal vi sikre humanitær tilgang til de hardest rammede områdene i Syria?» Målet for dagen var å komme fram til en resolusjon rundt dette. 

Før fagdagen hadde de forberedt seg på Syria-konflikten, hvordan FNs Sikkerhetsråd arbeider, landprofilen sin, laget landskilt og skrevet åpningstale. Idrettselevene hadde skiftet ut treningstøyet og møtte dresset opp på fylkeshuset fredags morgen. Den spente stemningen var til å ta og føle på. Selve rollespillet fant sted i møterom Skiringssal, dagen etter fylkestingets møte, og var en perfekt ramme for dagen. Rektor Cecilie Langklep Bjørnøy åpnet seansen før rollespillet tok til. Etter en god veiledning om dagen ved møteleder Stian Bragtvedt i FN-sambandet, holdt en representant fra hvert land sin åpningstale, i alt 16 land var representert.

"Presidenten" Stian Bragtvedt i FN-Sambandet skrøt av hvor godt forberedte elevene var og for den gode diskusjonen de skapte om Syria-konflikten. Det ble etter iherdig innsats lagt fram tre resolusjonsforslag, men ingen av disse kom i gjennom. Det resolusjonsforslaget som var nærmest vedtak ble møtt av Russlands vetorett, og understreker jo den realistiske kompleksiteten i det hele.

Meget fornøyde lærere og elever

Elevene ga bånn gass og solid innsats gjennom hele dagen, her lærte de å debattere, holde høflig og formell stil og tone, driste seg opp på talerstolen, drive lobbyvirksomhet, skrive resolusjoner og forsøke å komme fram til løsninger på komplekse verdenskonflikter. FN-Sambandets to representanter ledet debatten på en profesjonell måte, mens lærerne fungerte som sekretariat.

-  Dette har vært den absolutt mest lærerike av alle fagdagene jeg har vært med på, en fantastisk dag! Jeg har kommet hjem med tonnevis av kunnskap og fakta som jeg tidligere ikke kunne, jeg er kjempefornøyd, sier Jan Christian Maude i 3IDb. - Utrolig mye bedre enn å sitte på skolebenken og høre på lærerne, gøy å høre andre elever fra andre klasser sine synspunkter, sier Robin Martinsen i 3IDa. - Det var en veldig lærerik opplevelse rundt et svært aktuelt og viktig tema, legger Alexander Lakmetas Rachlew i 3IDa avsluttende til.

 Relaterte lenker

NRK Vestfold var innom før oppstart og tok pulsen på et par av elevene, hør intervjuet her

Re videregående skole er en FNskole

Mange presterte mye i løpet av dagen

Her er det USA som er oppe på talerstolen

Det diskuteres innad i landene

Angola diskuterer strategien

FN-rollespillet skapte stort engasjement

Det ble heftig debatt mellom medlemslandene i Sikkerhetsrådet og elevene levde seg godt inn i rollene sine.