Villa Midtås - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS
  • http://twitter.com/vestfoldfylke https://www.facebook.com/vestfoldfylkeskommune http://plus.google.com
  • Anne Merete Knudsen
  • 16. apr. 2013
  • 23. sep. 2016
  • Kulturarv

Villa Midtås

Eiendommen Villa Midtås ligger høyt hevet nord for Sandefjord sentrum.

  • Villa Midtås ble bygd som bolig for Anders og Bess Jahre i 1933.
  • Anlegget er tegnet av arkitekt Arnstein Arneberg.
  • Villa Midtås og parken rundt ble fredet i 2008.
  • Her finner du Villa Midtås i Kulturminnesøk (kulturminnesok.no).

Bygd som rederhjem

Villa Midtås ble oppført som bolig for skipsreder Anders Jahre (1891–1982) og hans kone, Bess Jahre i 1933. Hovedbygningen ble bygd i L-form med hovedfløy i to etasjer og sidefløy i en etasje. På slutten av 1950-tallet ble sidefløyen påbygd med en etasje, og hovedfløyen ble forlenget mot øst med en festsal kalt Arnebergstuen.

Anlegget forteller om livet til en av Norges mest markante forretningsmenn på 1900-tallet. Jahre regnes som en av de mest vidtfavnende og kreative næringsdrivende i Norge i tiden 1925-80. Han var en pioner i pelagisk hvalfangst, tankskipsfart, bilfart og kjemisk industri.

Utførende arkitekt var Arnstein Arneberg (1882–1961). Eiendommen ble fredet i 2008 som et av hans hovedverk. 

Parken

Eiendommen er på rundt 60 dekar med parkanlegg omgitt av skog. Parken er dels ordnet etter franske forbilder med rette plener, symmetrisk opparbeidete bed og bassenger i en akse mot Sandefjordsfjorden. Fra hagen er det storslagen utsikt over fjorden. Ved inngangssiden til bolighuset er parken anlagt som engelsk landskapshage. Hagen er planlagt av arkitekt Arneberg. Beplantningen er utført av anleggsgartner Nes.Parken med bro og skulptur.

Bildetekst: Parken med bro og skulptur. Foto: Arild Fredriksen.

Interiørene

Interiørene er i god stand og ser nesten likedan ut som da bygget stod ferdig. Møbler og annet utstyr er en overdådig blanding av antikviteter, stilmøbler og gjenstander som var moderne den gangen. Et av soverommene har møbler designet av Arneberg. Han har også tegnet mye av den faste innredningen.

Representasjon og gjester

Røykeværelse med stor peis.

Hovedfløyens første etasje inneholder stuer for representasjon, Jahres arbeidsrom/kontor, kjøkkenavdeling samt garderober og toaletter for gjester. 

Sentralt i bygget er hallen. Den ligger i aksen fra sydspissen av hageanlegget til gårdsplass og innkjørsel. Med mørke paneler på vegger og himling er står den i slående kontrast til utsikten over hageanlegget og videre utover byen og Sandefjordsfjorden.

Vest for hallen ligger salong og røkeværelse som også ble benyttet som arbeidsrom. Øst for hallen ligger spisestuen og Arnebergstuen. Disse rommene har store vinduer mot hagen i syd.

Turkis bad med badekar.

Andre etasje i hovedfløyen nås via en monumental trapp fra hallen. Denne etasjen rommer først og fremst soverom, bad og garderober. 

Sentralt i andre etasje ligger det fineste gjesteværelset forbeholdt de mest prominente gjestene. Dette rommet er innredet med datidens moderne møbler, spesialtegnet av Arneberg. Fra balkongen på sydveggen har man fra dette rommet den aller beste utsikten utover hageanlegget, byen og fjorden. 

Bildet over til høyre viser røykeværelset. Bildet til høyre er fra badet i et gjesterom. Foto: Arild Fredriksen.

Arnebergstuen

Arnebergstuen ligger på et lavere nivå i terrenget enn resten av hovedbygningen. Salen ble innredet i 1960 for store selskaper. Rommet er monumentalt både på grunn av den store takhøyden, det dekorative utstyret og møbleringen.

Det henger i alt fire antikke tapisserier (vegtepper) i Arnebergstuen medregnet inngangspartiet. Rommets utforming er bestemt ut fra de tapisseriene som skulle henge der. 

Personlig preg

Anders Jahre var spesielt opptatt av villaens utforming og innredning. Det er sagt at det ikke kom en gjenstand inn i villaen uten at den var godkjent av ham.


Glassmalerier i dør til hallen. Et bemerkelsesverdig trekk er den kunstneriske utsmykning i interiørene (glassmalerier og malte dekorasjoner) og i eksteriøret på inngangsfasaden. Motivene er dels mytologiske, dels allegoriske og dels er de hentet fra byggherrens virksomheter. 

Litteraturtips

  • Fredningsforslaget i ord, bilder og kart.
  • Arntzen, Jon Gunnar (redaktør) 1999-2002: Norsk biografisk leksikon, bind 1 og 5. Oslo.
  • Eliassen, Georg, Pedersen, Arne og Platou, Olav 1952: Arnstein Arneberg. Oslo.
  • Knudsen, Anne Merete 2008: Villa Midtås i Sandefjord. Vestfoldminne. Tønsberg.
  • Mørch, Morten Ole 2006: Arnstein Arneberg. Mennesket og arkitekten, byggverkene og byggherrene. China.
  • Norberg-Schulz, Christian 1983: Fra nasjonalromantikk til funksjonalisme. Norsk arkitektur 1914-1940 i Norges kunsthistorie bind 6. Oslo.
  • Norsk Kuntnerleksikon, bind 1, Oslo 1982.Olstad, Finn1995 – 1997: Sandefjords historie, bind 1 og 2. Sandefjord. 

Bildet over til høyre: Detalj av glassmalerier i dør til hallen. Foto: Arild Fredriksen.

Bildet under: Utsikt over Sanderfjord og sjøen. Foto: Arild Fredriksen.

Vid utsikt over Sandefjord og sjøen.