En super læringsarena - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 29. nov. 2013
  • 26. jun. 2014

- En super læringsarena

Hard konkurranse om plassene bak disken i Kaffebaren.

I hele høst har vi sett dem, både i Kaffebaren og rundt de pyntede restaurantbordene i Tigris. Elevene på avdeling for Restaurant- og matfag (RM) - alltid like blide, serviceinnstilte og tydelige stolte av jobben de gjør. Nå nærmer et hektisk høsthalvår seg slutten.

- Vårt fokus er en mest mulig praktisk opplæring for elevene, og arbeidet i både restauranten og Kaffebaren bidrar til å skape en utrolig god identitet for RM-elevene. De viser også helt tydelig hvor godt de trives i rollen, og at de føler seg som en del av skolen, sier avdelingsleder Sten Vidar Johannesen på RM.

Merker framgang

En av elevene som velvillig har meldt seg til tjeneste bak kakedisken er Caroline Johansen Norum i 2MFA. Der trives hun bare bedre og bedre.

- Jeg syns det er deilig å stå her! I dag er det den niende dagen min og jeg merker stor forandring fra tidligere i høst. Nå er jeg mye tryggere både på kassa og maskinene her, forteller Caroline.

Vg1- og Vg2-elevene bak disken måtte tidlig venne seg til takle kø-tendenser blant kakaotørste og kakeglade medelever i Kaffebaren. Også i Tigris ble det raskt fylt opp med bordreservasjoner helt fram til jul.  

- Mens vi i fjor hadde to Vg2-klasser på kokk og servitør som kunne dele seg på restaurant og kjøkken, må klassen i år ta hånd om begge deler. Det er krevende for elevene, og jeg syns de er modige. Men med godt planlagte oppgaver og forutsigbarhet så får vi det til, sier Johannesen.

- Vi har også et bevisst forhold til at vi ikke selger mer enn 30 kuverter til hver bordsetning. Det er viktig at elevene opplever mestring, legger avdelingslederen til.

Han er ikke i tvil om effekten av å lære gjennom praktiske handlinger.

- De driver en restaurant og en kaffebar der det kommer gjester som betaler for en vare. Da forventes det at de leverer. Elevene møter alle slags type kunder og det i seg selv skaper et høyt læringstrykk.

Nøyaktighet

På en god dag omsettes det for rundt 5.000 kroner i Kaffebaren og Tigris. I Kaffebaren alene selges det ofte kaker og andre søte fristelser for både 2.000 og 3.000 kroner i løpet av åpningstiden.

- Inntjening er langt ifra det viktigste for oss, men salg er en del av opplæringen. Gjennom salg oppstår både forventninger og forpliktelser, noe som er nødvendig for at det vi gjør skal bli reelt.

- Det handler om å lære seg å behandle penger, kassasystemene og viktigheten av at alt skal være riktig og nøyaktig.

Snart tar elevene seg en velfortjent juleferie, men over nyttår åpnes både restaurantdørene og Kaffebaren på nytt.

- Det blir en aktiv periode etter jul fram til vi begynner med eksamenstrening når våren nærmer seg. Da vil vi legge ned mesteparten av aktiviteten, spesielt i Tigris, sier Sten Vidar Johannesen.

Bilde fra kaffebaren

Det er Vg2-elevene på matfag som produserer og leverer de lekre bake- og konditorvarene som selges i Kaffebaren. Foto: Kathrine Skaug, Emilie Rauan og Alan Eric Carter

Bilde fra kaffebaren

Foto: Kathrine Skaug, Emilie Rauan og Alan Eric Carter