- Et resultat av hardt arbeid - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 17. sep. 2014
  • 22. okt. 2014

- Et resultat av hardt arbeid

THVS nominert til Dronning Sonjas skolepris 2014 for likeverd og inkludering.

Når Dronning Sonjas skolepris deles ut for niende gang i oktober er THVS én av tolv skoler som er nominert for å ha utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering.

- Det er en stor anerkjennelse til ansatte og elever at vi etter fem år har kommet så langt at en slik nominasjon føles naturlig. Det viser på mange måter at storskolen har vært et vellykket prosjekt, sier rektor Robert Rognli.

Langsiktig og systematisk

Når vinneren skal plukkes ut er det først og fremst tre kriterier som vektlegges. Skolen skal:

• arbeide langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert med elevenes læringsmiljø.

• praktiserer likeverd og inkludering på en slik måte at hver enkelt elev opplever å bli verdsatt i et miljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap.

• kjennetegnes ved positive relasjoner mellom elevene og de ansatte, og elevene imellom – og ved et godt samarbeid mellom skole og hjem.

- Det er hardt arbeid som gjør at vi har kommet dit vi har i dag. Elevundersøkelser viser høy trivsel og skoleresultatene går jevnt oppover. Vi har fokus på både skolemiljø og læringsmiljø, legger Rognli til.

Støtter og hjelper

Til Østlands-Posten forteller Vg2-elev Muhubo Ahmad på helse- og oppvekstfag hva inkludering vil si i praksis:

- Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg ikke vært så lenge i Norge, og jeg var så redd for å snakke norsk. Her på helselinjen får jeg masse hjelp, og har lært norsk ordentlig.  Nå gruer jeg meg ikke til å ha presentasjon foran klassen engang. Alle støtter og hjelper meg, både lærere og elever, sier hun smilende.

Les her hva ØP skriver om nominasjonen