Beste eksamensresultatet i landet - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 01. jul. 2014
  • 01. sep. 2014

Beste eksamens- resultatet i landet

THVS-elever med 4,6 i snitt på markedsføringseksamen.

To seksere, seks femmere, tre firere og to treere var fasiten etter skriftlig eksamen i markedsføring på Vg3. Med imponerende 4,6 i snitt knuser THVS-elevene landsgjennomsnittet på 3,3 og troner øverst av samtlige markedsføringsklasser i landet. Æren for prestasjonen gir de i stor grad lærer Ragnhild Marie Gulvik som jevnt og trutt har fôret klassen med eksamensforberedende oppgaver.

- Vi har fått masse oppgaver – veldig masse. Men vi ser nå at det lønte seg, sier Celina Salminen Andreassen i 3STBØ, mens medelevene Richard Boye og Nicolay Berge supplerer:

- I tillegg til å gi oss masse oppgaver er Ragnhild engasjert, motivert og hun har ekstremt mye godt humør. Hun har gjort timene til alt annet enn «kjedelige og vanlige», og markedsføringstimene har vært noe vi har gledet oss til hver eneste gang. Til og med til første økt!

Hevet seg fra standpunktkarakteren

Med sin femmer løftet Richard Boye seg hele to karakterer fra standpunktkarakteren i faget. Også for Nicolay Berge løsnet det skikkelig under eksamen og Vg3-eleven sikret seg en av klassens to seksere.

- Jeg er helt rørt. Og ikke minst stolt. Det er ekstremt krevende å skrive denne typen oppgaver der teorien ikke bare skal kunnes, men også anvendes, drøftes og vurderes, sier Gulvik.

Som sensor har hun lest mange besvarelser og har derfor et solid grunnlag til å mene noe om hva som skilte THVS-elevenes eksamensbesvarelser fra ganske mange andre.

- Struktur! De har vært veldig flinke på struktur samtidig som de har brukt relevant teori.

Verdifull arbeidserfaring 

Celina, Richard og Nicolay har alle deltidsjobber ved siden av skolen. De er ikke i tvil om at arbeidserfaringen også har bidratt til de gode resultatene.

- En av styrkene i blant annet Richards oppgave var at han brukte sin praktiske arbeidskunnskap til å finne kreative løsninger under eksamen. Det belønnes, sier Gulvik.

Elevtrioen nikker samtykkende.

- Vi tar med oss det vi lærer på jobben tilbake til skolen og motsatt. Kunnskapen fra markedsføringstimene gir oss noe ekstra å bidra med i arbeidslivet og gjør det for eksempel mye lettere å selge, forteller Nicolay.

Slutt på skippertak

Til høsten flytter han til Oslo for å studere PR og markedskommunikasjon på BI. Et valg han bare blir mer og mer trygg på - mye takket være timene med markedsføring gjennom de to siste skoleårene. Ekstra motivert av vårens eksamensprestasjon er strategien for neste skoleår allerede klar.

- Det har blitt mye skippertak tidligere, men nå har jeg innsett at en må jobbe hardt og jevnt og trutt for å gjøre det bra. Fra nå av blir det rutiner og selvdisiplin, avslutter Nicolay Berge.

 

Bildetekst: Avdelingsleder Rune Ludvik Eriksen på studiespesialisering språk, samfunnsfag og økonomi (f.v.) og markedsføringslærer Ragnhild Marie Gulvik (t.h.) er både imponerte og stolte av eksamensprestasjonen til Richard Boye, Celina Salminen Andreassen, Nicolay Berge og resten av markedsføringsklassen på Vg3.