Filmprosjekt falt i smak på HO - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Vigdis Haugan
  • 24. jan. 2014
  • 26. jun. 2014

Filmprosjekt falt i smak på HO

Pedagogisk bruk av film på Vg2 Helsearbeiderfag

Etter forespørsel fra Ole Bjørn Halle om å være testgruppe for prosjektet med å utvikle bruk av film som pedagogisk verktøy, fikk elevene på Vg2 Helsearbeiderfag i går en annerledes innleveringsoppgave.

I stedet for en skriftlig innlevering var oppgaven å lage en undervisningsfilm, og i denne vurderingssituasjonen skulle elevene både vurdere seg selv og hverandre i tillegg til vurdering fra lærer.

Aktivitetsnivået på avdelingen torsdag formiddag var derfor enda høyere enn vanlig blant helsefagarbeiderelevene. De fleste av gruppene så seg ikke tid til å ta pauser men jobbet som helter for å bli ferdig til fremvisning etter lunsj, og kvaliteten på de ferdige filmene var imponerende.

Tilbakemeldinger fra elevene viser at majoriteten synes dette var en metode som ga høyt læringsutbytte, der man lærte både av andres og sin egen film. Alle elevene kan lagre alle filmene på sine egne PC-er, og dermed se filmene flere ganger og bruke dem som repetisjon i forkant av prøver. I tillegg ga elevene uttrykk for at dette var en svært morsom måte å jobbe på, og at de gjerne vil ha flere filmoppgaver.

Bilde av elever i filmprosjekt

Henriette Borgen og Anniken Sølyst var du av elevene som gikk inn for filmoppgaven med liv og lyst. På bildet øverst i artikkelen står Madeleine Eftedal og Frida Hoff. (Foto: Vigdis Haugan)