Jonas kjemper om seieren i Death Trip - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 23. apr. 2014
  • 26. jun. 2014

Jonas kjemper om seieren i Death Trip

Nå skal nettside og markedsføringsstrategi finpusses før finaledagen i Oslo 6. mai.

- Jeg tenkte ikke på finaleplass da jeg begynte å jobbe med oppgaven, men nå er jeg både nervøs og spent. Jeg vil jo aller helst vinne, sier Jonas Roppestad Olsen i 1MKB.

Før vinterferien fikk Jonas og hans klassekamerater på medier og kommunikasjon i oppgave å lage et bidrag til Death Trip – en landsomfattende konkurranse i regi av Motorførernes Avholdsforbunds Ungdom (MA-ungdom) der elever fra videregående skoler engasjeres i å lage holdningskampanjer mot ruskjøring. Eneste føringen fra lærerne var at bidraget måtte være interaktivt.

- Fyllekjøring er et viktig samfunnsproblem, og vi må unngå at ungdom dreper seg selv. Det finnes overraskende lite fakta om ungdom og fyllekjøring, og jeg bestemte meg derfor for å lage en nettside, forteller 16-åringen.

Måtte lære seg HTML

Dermed gikk MK-eleven i gang med å finne relevant innhold om temaet, og ikke minst den utfordrende jobben med å lære seg HTML. På den nå ferdige nettsiden presenterer Jonas, i tillegg til ren fakta, blant annet de sterke historiene til anonymiserte Jens, Marte og Erik som alle har opplevd konsekvensene av fyllekjøring tett på kroppen.

- Det var ikke akkurat hyggelige historier jeg fikk høre da jeg tok kontakt, og jeg skjønner nå at fyllekjøring er et enda større problem enn jeg først trodde, sier Jonas, som etter først å ha blitt stemt fram av sine medelever, ble plukket ut som en av ti finalister på landsbasis.

Og mens Jonas kapret finaleplassen takket være imponerende egeninnsats, har han nå fått med seg intet mindre enn fire kvinnelige medelever som skal bidra med å lage en markedsføringskampanje til finaledagen. Den 6. mai skal nemlig nettsiden selges inn etter alle kunstens regler. Elevene er nå tatt ut av de ordinære programfagtimene for å kunne bruke tiden på forberedelser til den store presentasjonen.

- En ting er å komme til finalen, men nå gjøres mye av jobben på scenen. Produktet skal selges videre og elevene har en stor jobb foran seg, sier lærer Anette Bettinson Skinnarland.

- Heier på Jonas

Elevene selv er mer enn klare til å ta fatt på den store utfordringen.

- Det er veldig kult at en fra klassen har kommet til finalen. Nå kan vi heie ordentlig, sier Jonas’ fire makkere Julie Maria Verdù, Margit Norøm, Linnéa Borg og Magiyo Namubiru.

- Hva er det som er så bra med akkurat denne nettsiden?

- Den ser skikkelig proff ut. Også er den laget veldig enkel og grei uten for mye dill dall og rot, sier jentene, og får medhold av lærer Skinnarland:

- Jonas har tenkt faglig riktig. Han har fokusert på å berøre og få de unge til å tenke at «dette har ikke jeg lyst til å oppleve». Hvis en skal nå ut til ungdommen, må en være der ungdommen er. Det har Jonas klart.

6. mai drar 1MKA og 1MKB i samlet tropp til Oslo og Filmens Hus for å støtte Jonas fram til seier og konkurransens førstepremie på hele 30.000 kroner.

- Det hadde helt klart vært gode penger til klassekassa, avslutter de spente finalistene.

 

FAKTA DEATH TRIP

  • Landsomfattende konkurranse der elever fra videregående skoler engasjeres i å lage holdningskampanjer mot ruskjøring
  • Ti finalister kjemper om å bli kåret til den beste kampanjen og vinner av 30.000 kroner 6. mai på Filmens Hus i Oslo
  • Prosjektet drives av Motorførernes Avholdsforbunds Ungdom (MA-ungdom) og MA-rusfri trafikk og livsstil, og støttes av Helsedirektoratet, stiftelsen SAFF og Extrastiftelsen Helse og Rehabilitering