Økt fokus på foreldresamarbeid - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Tekst Stine Indahl, Foto: Jiri Havran
  • 07. aug. 2014
  • 17. sep. 2014

Økt fokus på foreldresamarbeid

Involverer både elever og foreldre for å redusere fraværet.

Skolestarten nærmer seg med stormskritt og snart inntar over 1620 nye og gamle elever THVS. Blant flere fokusområder for kommende skoleår er samarbeidet med foresatte.

- Vi ønsker å involvere foresatte enda mer i barnas skolegang, og det jobbes for å få flere foresatte til å be om tilgang til Skolearena for å kunne følge med på fravær og karakterer på elever under 18 år. Ved å spille på lag med både foresatte og elever, håper vi blant annet å redusere fraværet, sier rektor Robert Rognli.

På tross av en positiv nedgang forrige skoleår, mener han nemlig at elevene fortsatt har noe å strekke seg etter når det gjelder å møte opp til undervisningen.

- Det er ingen grunn til elevene skal ha høyere fravær enn de ansatte. I dag ligger elevfraværet på 6,9 prosent mens fraværet hos de ansatte er 5,5. Dette må vi jobbe med sammen, sier Rognli, som også ønsker foresatte til eldre elever på banen.

- Foreldresamarbeidet er viktig gjennom alle årene. Dette skoleåret inviterer vi derfor til foreldremøte på Vg3 for å snakke sammen om læringstrykket det siste skoleåret, russetiden og viktigheten av å stå løpet ut.

Realfag og forskning

Inntaket er nå klart og Rognli kan glede seg over gode søkertall til både studiespesialiserende og yrkesfaglige utdanningsprogram. Nytt av kommende skoleår er det treårige løpet studiespesialisering med realfag og forskning. I tillegg utvides antall påbyggsklasser fra to til tre.

- Det er veldig gledelig at vi klarer å fylle opp denne realfag- og forskerklassen med 32 elever, sier Rognli.   

Ikke fullt som gledelig som den blomstrende realfagsinteressen er situasjonen for elevene som skal ut i lære. Fremdeles står flere uten læreplass fra høsten. Situasjonen løses nå med Vg3 fagopplæring i skole.

- Vi har et godt samarbeid med Sandefjord vgs som gjør at vi sammen kan gi elevene et tilbud på skolen inntil det forhåpentligvis løser seg med læreplass. Utfordringen vi har nå i høst viser hvor viktig det er å få elevene ut i Prosjekt til fordypning (PTF) i Vg2. På den måten sikrer de seg verdifull praksis og kontakter som kan være avgjørende for å få læreplass etter Vg2.

Aller først skal imidlertid elever og ansatte ønskes velkommen til et nytt skoleår og nye relasjoner dannes.   

- Det viktigste for oss nå i oppstarten er å se den enkelte elev. Vi skal være tett på og fokusere på å etablere gode relasjoner mellom både lærer og elev og elevene imellom. Lykkes vi med å ta vare på hverandre, se hverandre og behandle hverandre med respekt, legger vi grunnlaget for videre fokus på læring. Dermed kan vi fortsette det gode arbeidet som er lagt ned de siste årene og som har gitt oss gjennomgående gode resultater, avslutter Robert Rognli.