Skal gjøre traktoren god som ny - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 25. sep. 2014
  • 22. okt. 2014

Skal gjøre traktoren god som ny

Vg2 industriteknologi er i gang med stort traktorprosjekt.

Da Sven Erik Oppedal fikk nyss om en traktor som sto uvirksom med omfattende skader etter en velt, skjønte læreren fort at dette var et ypperlig prosjekt for elevene i 2ITB. Dermed bar det ut på bedriftsbesøk for å inkludere elevene i oppgaven.

- Bedriften som eier traktoren hadde rett og slett ikke tid til å reparere den, men nå skal vi få den tilbake på veien igjen. Det er mulig gjennom å gjøre reparasjonen til et helhetlig prosjekt som vil gå gjennom hele skoleåret, forteller Oppedal.

- Denne muligheten gir oss en veldig praktisk tilnærming til faget industriteknologi, og spesielt til fagene dokumentasjon og kvalitet og reparasjon og vedlikehold. Her ser vi virekelig verdien av et samarbeid mellom skolen og næringslivet, legger han til.

Fokus på bredde og muligheter

I tillegg til å ivareta en rekke kompetansemål innen alt fra elektronikk og mekanisk arbeid til feilsøking og hydraulikk, er traktorprosjektet med på å synliggjøre bredden i faget industriteknologi. 

Bilde av Sven Erik Oppedal

 

- Jeg vil vise elevene at industriteknologi handler om mye mer enn bare sveising selv om det er et svært omfattende fag i dag. Industrimontør og produksjonsteknikk er eksempel på fag som er på full fart inn. Totalt kan elever som tar Vg2 industriteknologi kan velge mellom 20-21 fag når de skal videre ut i lære. Det gjelder bare å gjøre elever og foresatte oppmerksomme på hvilke muligheter som finnes.

Nøyaktighet og dokumentasjon

Og elevene selv er mer enn klare til å ta fatt på de mange ventende arbeidsoppgavene.

- Dette er et stort prosjekt for oss og det er viktig at vi får hele klassen til å samarbeide, sier Christer Pedersen, som har fått i oppgave å være prosjektetleder.

- Det er veldig gøy å jobbe med noe som skal brukes videre. Egentlig er det det beste av alt!

Sammen med resten av 2ITB er han nå i gang med å gjennomgå en god del dokumentasjon før de etter hvert så smått kan begynne på arbeidet med å bytte hele traktorramma. Prosjektlederen selv er opptatt av progresjon, men er samtidig klar på at slurv og unøyaktighet ikke kan aksepteres.

- Vi må være veldig nøye og dokumentere alt vi gjør. Hvis vi ikke gjør en god jobb fra starten av, får vi rett og slett ikke montert den samme igjen, forteller Christer.

Det er en innstilling lærer Oppedal liker.

- Vi skal bruke mye tid på rapporter og skriftlig dokumentasjon. Dette er som sagt et veldig stort prosjekt for oss, og det er både viktig og relevant for veien videre etter videregående skole. At traktoren skal tilbake i bruk er selvfølgelig ekstra motiverende for elevene, avslutter Sven Erik Oppedal.

 

På bildet øverst i artikkelen står Glenn Johnny Nielsen, Hermann Elstad Hansen, Christer Pedersen, Marius Larsen, Mahamed Abirahman Abshir, Dennis Emil Solheim Kehus og Ron William Henriksen i 2ITB.