- Følt meg trygg og akseptert fra dag én - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • 02. feb. 2015
  • 04. mar. 2015

- Følt meg trygg og akseptert fra dag én

Udir-magasinet har intervjuet elever og ansatte om likeverd og inkludering.

Skolen har fått mye oppmerksomhet etter tildelingen av Dronning Sonjas skolepris for inkludering og likeverd. I den nyeste utgaven av Utdanningsdirektoratets magasin forteller ansatte og elever om det systematiske arbeidet som legges ned for å få et godt og inkluderende læringsmiljø der alle – uansett bakgrunn og studieretning – føler seg respektert og verdsatt.

– Sammenslåingen og utformingen av det nye fellesbygget var en omfattende prosess for oss. Sammen med elever og ansatte fra de fire skolene måtte vi svare på flere grunnleggende spørsmål: Hvordan ønsket vi å ha det på den nye skolen? Hvordan skulle vi få de forskjellige kulturene til å samhandle? Og ikke minst, hvordan skulle over 300 ansatte og 1600 elever snakke sammen, sier Rognli til magasinet.

– Vi bestemte tidlig at likeverd, inkludering og respekt for hverandre skulle stå sentralt i vår skolehverdag. Det var derfor godt å lese juryens begrunnelse som beskriver verdier vi kjenner oss igjen i, og som er i tråd med den jobben vi har gjort så langt.

- Ekstra motivasjon

At skolen langt på vei har lykkes, bekreftes blanet annet av Hayat Kazemi, som nå går Vg3 påbygg.

– Da jeg kom til Norge fra Afghanistan for fem år siden, var jeg bekymret for hvordan jeg skulle takle den nye hverdagen på en så stor skole, men jeg har følt meg trygg og akseptert fra dag én, forteller Hayat på spørsmål om hva som er spesielt bra ved THVS.

– Dette har Thor Heyerdahl videregående skole virkelig fortjent. Skolen jobber systematisk med å opprettholde det gode læringsmiljøet. Lærere, miljøarbeidere, elever, skoleledelsen – alle gjør en fantastisk jobb. Å motta en så viktig pris bør være en ekstra motivasjon til videre innsats, legger Vg3-eleven til.

 

Sondre Horst (f.v.), Rikke Jensen Moth, Hayat Kazemi, Kaja Kupczyk og Nora Christiansen er elevene som har blitt intervjuet til Utdanningsdirektoratets magasin. - Det er gøy at så mange ulike mennesker deler samme bygg, og at læringsmiljøet er preget av sam­arbeid og samhold på tvers av linjene, sier Jensen Moth. Foto: Tine Poppe

Les hele intervjuet i Udir-magasinet