Nettbutikk på timeplanen - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 06. des. 2016
  • 28. jan. 2017

Nettbutikk på timeplanen

Vg1-elevene på service og samferdsel fikk en skikkelig utfordring i yrkesfaglig fordypning.

Det har vært rom for både prøving, feiling og ikke minst mye læring når service og samferdsel-elevene på Vg1 har opprettet sine egne nettbutikker.

– Elevene har virkelig fått utfolde seg kreativt de siste ukene. Vi har også vært så heldige å ha lærerstudent Anne Bente Hauge som veileder i klassene under arbeidet. Hun har tidligere drevet nettbutikk i millionklassen og har naturligvis massevis av erfaring, forteller lærer Hildegard Sannan.

Det er i faget yrkesfaglig fordypning (YFF) at elevene har jobbet med produktinformasjon, fraktpriser og merverdiavgift. Det har vært mer arbeid enn mange av dem var forberedt på.

– Vi kunne ingenting om nettbutikk fra før og hadde nok ikke trodd at det lå så mye jobb bak en sånn side. Det ser så enkelt ut når en er inne og handler i en nettbutikk, sier Thilde Eline Johansen, Olea Martine Kongshaug, Madicken Knudsen og Camilla Julie Odile Riseth.

Vrien prissetting

Jentene ble fort enige om at det var sminke de ville selge i sin nettbutikk og har brukt mye tid på å finne produkter og sette pris.

– Prissettingen var vanskelig, men nå har vi lært å regne ut merverdiavgift og fortjeneste, forteller jentene, som på tross av visse utfordringer underveis er godt fornøyd med sluttresultatet.

– Hvordan mener dere at en god nettside bør være?

– Den bør være ryddig, kategorisert, lett å finne fram og ha en god søkemotor.

Høy måloppnåelse

At Vg1-elevene har lykkes i arbeidet, kan både læreren og lærerstudenten bekrefte.

– Elevene har jobbet utrolig bra med tredelte prosjektet der de først har gjort research, så planlagt innhold og til slutt opprettet selve nettbutikken, forteller Hauge.

– Her har det vært veldig mye bra arbeid og høy måloppnåelse.

Nytteverdi

Fredag ble prosjektet avsluttet med presentasjoner der alle gruppene vurderte sin egen nettbutikk ut ifra kriterier som blant annet målgruppe, design og søkeoptimalisering.

– Vårt inntrykk er at elevene syns prosjektet har vært spennende. Mange gir uttrykk for at selv om de kanskje ikke har bruk for all kunnskapen om nettbutikk akkurat nå, så ser de absolutt nytteverdien i forhold til fremtidige jobber, avslutter Hildegard Sannan.

Bilde av Torkel Akerholt Evensen

Torkel Akerholt Evensen (bildet), Shadi Shaban, Meteusz Kawalec og André Skintvedt Gjone laget en nettside for salg av spill og spillutstyr. – Den største utfordringen har vært å finne produktinformasjon, men vi føler at SSC Gambling ble sånn vi hadde håpet på, sier Torkel Akerholt Evensen.