På jakt etter pulserende stjerner - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 05. nov. 2015
  • 06. jan. 2016

På jakt etter pulserende stjerner

Boye og Tor-Haakon fikk oppleve The Nordic Optical Telescope (NOT) på La Palma.

Da fysikklærer Jørgen Kolderup i fjor luftet muligheten for å sende to realfagselever til det spanske observatoriet, var Boye Molteberg (2STDR) og Tor-Haakon Gjone (3STDR) raskt ute med å melde sin interesse.

– Det vil jeg! Skriv meg opp på lista med en gang, var det første jeg sa til Jørgen, minnes Boye.

For Vg2-eleven fra forskerklassen var astrofysikkprosjektet på La Palma noe han bare måtte få med seg.

– Jeg har hatt en fascinasjon for verdensrommet og stjernehimmelen helt siden jeg var to år gammel. Siden har jeg lest meg gradvis opp på astrologi og astrofysikk. Å få kikke etter pulserende dvergstjerner var en uvurderlig mulighet til å få oppleve barndomsinteressen i stor skala.

Boyes reisefølge Tor-Haakon har på sin side ikke alltid hatt den samme store astrofysikkinteressen. På ungdomsskolen fikk han derimot for alvor opp øynene og muligheten til å oppleve det spanske observatoriet kunne han ikke la gå fra seg.

– Jeg har alltid hatt stor interesse for matematikk og er veldig opptatt av hvordan matematikk og astrofysikk henger sammen og historikken bak hvordan stjernene oppsto, forteller Tor-Haakon.

 Bilde fra observatoriet på La Palma

Astrofysikkprosjekt er i regi av faget teknologi og forskningslære som de to guttene tar dette skoleåret. I tillegg til Tor-Haakon og Boye, deltok også fem elever og en lærer fra astrogruppen på Horten vgs- forskerlinje, samt en forsker fra Litauen på høstens tur.

– Vi ble delt inn i grupper og fikk selv ansvaret for at teleskopet sto riktig i forhold til stjernene, overvåke temperatur og fuktighet og ta bilder som skulle analyseres av en datamaskin i etterkant, forteller Boye.

– Koordinatene på himmelen var valgt ut på forhånd og så var vår oppgave å finne ut om de utvalgte stjernene pulserte. Dessverre fant vi ingen pulsatorer mens vi var der, legger han til.

Lærerikt

Manglende funn til tross, guttene er ikke i tvil om at de sitter igjen med langt mer kunnskap enn før avreise.

– Det var i aller høyeste grad fagrelatert og vi føler at vi lærte ekstremt mye. Turen ble både lærerik og opplevelsesrik. I tillegg var det moro å bli kjent med elevene fra Horten. Vi hadde mange like interesser, forteller guttene, og legger til med en liten latter:

– Av oss sju elever som reiste kunne fem løse Rubiks kube. To av dem på under et halvt minutt – og med en hånd. Det er jo litt morsomt. Ikke fordi det er så veldig vanskelig, men med tanke på tiden de har brukt på å lære seg det.

Mer teori

Prosjektet er nå ferdig, men rapportskriving gjenstår etter hjemkomsten. I tillegg blir det noe teoretisk etterarbeid. Det har ikke guttene noe imot.

– Jeg er en teoretiker og ser også for meg at jeg etterhvert kommer til å velge en skole som er mer teoretisk enn praktisk rettet, sier Boye.

– Og drømmejobben?

– Det må være å kombinere kjernefysikk og kvantefysikk med astrofysikk. Det kunne jeg likt!

Også Tor-Haakon har begynt å legge fremtidsplaner:

– Jeg kommer nok ganske sikkert til å ta en master- eller doktorgrad innenfor matematikk, sannsynligvis i Storbritannia. Da kan jeg godt tenke meg å søke jobb på La Palma. Vi fikk inntrykk av at de trenger programmerere der nede!

Bilde fra observatoriet på La Palma

Bilde av Boye og Tor-Haakon

Realfagselevene Tor-Haakon Gjone (t.v.) og Boye Molteberg grep sjansen da de fikk muligheten å tilbringe en uke på det spanske observatoriet på La Palma.