Kristoffers kampanje skapte begeistring - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 26. apr. 2017
  • 14. aug. 2017

Kristoffers kampanje skapte begeistring

Markedsføringselevene kastet seg over Sandefjord Flyklubbs utfordring. Vinneren ble belønnet med gratis flytur.

Da Sandefjord Flyklubb ønsket å skape mer interesse for flyklubben, tok de kontakt med THVS og Vg3-elevene i markedsføring og ledelse. I retur fikk de rapporter som begeistret, og til slutt var det Kristoffer Andersens kampanjeplan som trakk det lengste strået.

– Kristoffers rapport var strukturert og konkret med forslag som absolutt er gjennomførbare for oss, sier Finn Angelsen i Sandefjord Flyklubb.

Som tidligere lærer ved THVS henvendte Angelsen seg til markedsføringselevene i håp om å få litt drahjelp for å øke rekrutteringen i Sandefjord-klubben. Med en gratis flytur som gulrot i andre enden lot ikke elevene seg be to ganger.

– Jeg startet med å kartlegge målgruppe og hadde hele tiden i bakhodet hva jeg selv ville gjort dersom jeg ønsket å begynne med flytimer. Jeg endte opp med en kampanjeplan bestående av tre deler og som blant annet inneholdt forslag om flyere på Torp og markedsføring på Facebook og Google AdWords, forteller Vg3-eleven.

Kristoffers enkle og konkrete plan gjorde inntrykk på flyklubben fra nabobyen.

– Det er helt glimrende at han kommer med de forslagene han gjør. Rapporten ble godt mottatt i styret og vi kommer absolutt til å følge Kristoffers forslag når vi nå skal jobbe videre med å bli mer synlige, sier Angelsen.

Motiverende

For Kristoffer og resten av markedsføringselevene gir oppdraget for flyklubben verdifull erfaring. Et tett samarbeid med aktører utenfor skolen er avgjørende for å gi elevene den virkelighetsnære opplæringen som skolen ønsker.

– Oppgaver fra det virkelige livet er alltid motiverende for elevene. Da skjønner de at det som står i boka er reelt, og at de får god bruk for kunnskapen. I faget markedsføring og ledelse setter vi veldig stor pris på å få oppdrag fra bedrifter og organisasjoner, sier faglærer Ragnhild Gulvik.

Hun får støtte av avdelingsleder Kari Anne Nilsen på SSØ:

– At flyklubben ønsker å benytte seg av elevenes arbeid tyder på at elevene har klart å benytte sin teoretiske kunnskap i praktisk anvendelse, og det er jo det vi arbeider for. Vi håper at også kommende elever kan få tilsvarende muligheter for andre virksomheter, sier Nilsen.

Lærerikt

Vinneren selv er godt fornøyd både med erfaringen og den kommende flyturen.

– Jeg er kjempefornøyd! Dette er en av de bedre oppgavene jeg har hatt. For oss er det kjempelærerikt at det ikke alltid bare blir lærer-elev-samarbeid, men at bedrifter og andre også trekkes inn. Det har vært veldig gøy, avslutter Kristoffer Andersen.

Bilde av markedsføringselev og Sandefjord Flyklubb

Avdelingsleder Kari Anne Nilsen (f.v.), markedsføringselev Kristoffer Andersen, Preben Hoelseth og Finn Angelsen (begge fra Sandefjord Flyklubb) er godt fornøyd med resultatet av samarbeidet. Nå skal Kristoffers forslag settes ut i livet for å øke rekrutteringen.