Godt rustet til den nye mediehverdagen - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • 22. jan. 2016
  • 18. feb. 2016

Godt rustet til den nye mediehverdagen

Medier og kommunikasjon går fra yrkesfaglig til studieforberedende utdanningsprogram fra høsten 2016.

Mens mediene er under stort trykk om dagen, fortsetter kommunikasjonsbransjen å vokse og setter store krav til evne til å forstå informasjonssamfunnets stadige endringer. 

– Nye medier og kommunikasjon blir et bredere og enda mer tidsaktuelt tilbud som ruster elevene til å håndtere et stort mangfold av fremtidens kommunikasjonsjobber, forteller avdelingsleder Ingjerd Beate Nyhus Larsen.

– Dette er et tilbud for elever som ønsker en utdannelse innen media, som også gir generell studiekompetanse på lik linje med andre studieforberedende utdanningsprogram, legger Nyhus Larsen til.

Stor bredde

Studieforberedende medier og kommunikasjon erstatter dagens yrkesfaglige tilbud, som fases ut fra høsten 2016, og gir elevene et solid grunnlag for videre studier.

– Tilbudet er tydeligere rettet mot studier ved høyskole og universitet i inn- og utland, og blir også et nyttig utgangspunkt for andre studieløp. Utdanningen har stor bredde og endringene som trer i kraft fra skoleåret 2016/2017 gir elevene flere bein å stå på.

Mediebilde i endring

For å lykkes i en bransje i stadig endring er avgjørende å forstå informasjonssamfunnet og ha evnen til å tolke verden rundt seg.

– Det er et mål at elever som tar dette studiet tydeligere vil se medias rolle i sammenheng med politikk og samfunn, og ikke minst se mediebildet opp mot dagsaktuelle hendelser.

– I løpet av tre år på THVS vil elevene lære å jobbe praktisk med massemedia gjennom både tekst, foto, video og grafisk design. De vil utvikle ferdigheter til å sortere og forstå dagens kompliserte mediebilde og vil til enhver tid være oppdatert på nye medier og trender. Studieforberedende medier og kommunikasjon blir kort fortalt et bredere og enda mer tidsaktuelt tilbud enn tidligere, avslutter Ingjerd Beate Nyhus Larsen.

Les mer om medier og kommunikasjon på vilbli.no

Østlands-Posten: Vi er samme produkt, men blir enda bedre