Lærte bort om Thor Heyerdahl - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • 25. jan. 2016
  • 18. feb. 2016

Lærte bort om Thor Heyerdahl

Vg2 Reiseliv tok imot barnehagebarn til historiefortelling, lek, omvisning og pølser.

– Vi har hatt det kjempegøy! Vi har fått se skolen, lekt «Haien kommer» i den store hallen og hørt eventyr som handlet om en flåte, forteller Elise (5).

Sammen med resten av storbarn-avdelingen Sjøstjerna i Gonveien barnehage var Elise i gode hender da hele gjengen fredag besøkte Reiselivsklassen på Thor Heyerdahl vgs.

Bilde fra reiselivsklassen

De siste ukene har Vg2-elevene forberedt barnehagebesøket med å planlegge passende aktiviteter og samtidig lære bort noe om Thor Heyerdahl.

– I vertskapsrollen må vi innom alle målgrupper i alle aldre – også små barn. Da passet det veldig bra og invitere en barnehage, forteller Karoline Knudsen Borge i 2RLA.

– Det har vært en dag med god læring. Hvordan en kommuniserer med barn, er noe av det vi må trene på som en del av del av det å tilpasse oss alle målgrupper, legger Kristiine Raud til.

Bilde fra reiselivsklassenSentralt i forberedelsene sto historien om Thor Heyerdahl, omvisning, lek og mat.

– Vi lærte at barn trenger god plass og at det ikke alltid er like enkelt å holde dem i ro. Men de fulgte med på historien selv om vi merket at de etter hvert ble litt slitne av å sitte stille, forteller Emir Harbas, og legger til:

– Jeg syns dagen har vært veldig lærerik.

Vurderer flere besøk

Nå skal opplegget evalueres og eventuelt videreføres.

– Vi klarte å holde tidsskjema, alle samarbeidet og alle var engasjert, men vi må også se nærmere på hva som ikke fungerte så bra og hva vi eventuelt kunne gjort annerledes, sier Kristiine.

Og kanskje inviterer reiselivsklassen på besøk igjen.

– Vi har hatt en flott dag og kan gjerne ha et liknende arrangement igjen, men da blir det nok for en litt annen målgruppe – for eksempel skolebarn.

– Større barn gir andre utfordringer. De har opplevd mer og forventer nok mer av oss enn det barnehagebarn gjør. Det kan bli utfordrende å lage et godt opplegg, men også her handler mye om å tilpasse kommunikasjonen til hvert enkelt barn, avslutter Caroline Knudsen Borge, Kristiine Raud og Emir Harbas.

Bilde fra reiselivsklassen

Bilde fra reiselivsklassen

Bilde fra reiselivsklassen