Økt fraværsfokus ga resultater - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 22. jun. 2016
  • 05. sep. 2016

Økt fraværsfokus ga resultater

Ti Vg2-elever fra teknikk og industriell produksjon avslutter Vg2 helt uten fravær.

– Vi har hatt fokus på fravær og relasjonsbygging helt fra skolestart. Nå kan vi jo ikke si sikkert om dette har en direkte sammenheng, men vi ser iallfall at fraværet har blitt mindre etter at vi startet med teambuilding-turer til Breivann i starten av skoleåret med fokus på blant annet klassemiljø, relasjoner og fravær, sier avdelingsleder Tom Reppesgård ved teknikk og industriell produksjon (TP) på THVS.

Onsdag er fullstendige vitnemål og kompetansebevis med påførte eksamenskarakterer klare til henting på skolen. For yrkesfagelevene er null fravær på kompetansebeviset positiv lesing for både potensielle lærebedrifter og fremtidige arbeidsgivere.

– Det er ingen tvil om at bransjen blir mer og mer nøye når det gjelder fravær og stiller krav til at elevene ikke er borte unødvendig, sier Reppesgård.

Motivasjon

At avdelingslederen har grunn til å være opptatt av fravær for å få elevene ut i læretid, skriver Bendik Waale i 2KJA gjerne under på. Læreplass hos Bertel O. Steen er sikret, men ikke uten vesentlig egeninnsats.

– Jeg begynte å undersøke mulighetene for læreplass mot slutten av praksisperioden. Spørsmålet om fravær var det første som kom opp. Da føltes det godt å si at jeg ikke har vært borte fra skolen i det hele tatt, forteller Bendik.

Kjøretøyeleven skjønte raskt at det hadde sine fordeler å kommer seg opp av senga på morgen.

– Vi har snakket om fravær i klassen helt fra starten av og at elever med lite fravær stiller sterkere når de skal ut i lære. Det ble en veldig motivasjon for meg, sier Bendik, men innrømmer samtidig at det ikke alltid har vært like enkelt.

– Noen dager, spesielt hvis det ble litt seint dagen før, har det selvfølgelig vært fristende å skru av vekkerklokka og sove videre. Men nå er jeg glad for at jeg klarte å motstå den fristelsen! Det er deilig å føle at jeg får igjen for å møte opp hver eneste dag.

Godt klassemiljø

For Peder Kristian Rogstad i 2AMA venter ytterligere ett år på skolebenken før han går ut i lære. Til høsten flytter han til Arendal for å ta Vg3 anleggsmaskinmekaniker ved Sam Eyde videregående skole.

– For å være attraktiv i arbeidsmarkedet er det bare å komme seg på skolen. I tillegg handler det ikke bare om lite fravær, men også det å komme til tida.

– Hva er den viktigste motivasjonen din for å komme på skolen?

– For meg er miljøet det viktigste. Det å ha et godt klassemiljø og komme godt overens med lærerne. Jeg tenker at det er opp til oss selv å bidra til et godt miljø i klassen.

Traff blink

Mens Peder Kristian pakker flyttelasset og setter kursen mot Sørlandet, bruker Bendik Waale deler av sommerferien til å forberede læretiden.

– Planen er at jeg skal jobbe på Bertel O. Steen hver mandag i sommer for å møte de andre og bli litt varm i trøya før jeg begynner for fullt 1. august, forteller Bendik, som oppsummerer de to årene på TP på følgende måte:

– Det har vært en kjempeopplevelse. Jeg var veldig skolelei etter ungdomsskolen og måtte bare velge noe praktisk. Nå kan jeg si at jeg aldri opplevd en sånn blomstring tidligere som jeg har gjort disse to årene. Jeg hadde ikke trodde at jeg kunne trives så godt!

 

På bildet øverst i artikkelen står Jørgen Hvaal Christensen (bak f.v.), Bendik Waale, Knut-Kristian Fevang Kiil, Sebastian Sæterdal, Benjamin Lund Davidsen, Oscar Andre Johansen, Eskil Teodor Langved, Haakon Berg, Noor Ali Nazari. Foran fra venstre: Peder Kristian Rogstad, Jostein Muri, Lars-Andreas Stenberg Larsen. Eskil Langved og Benjamin Lund Davidsen er ikke blant de ti elevene uten fravær, men guttene fikk en oppmerksomhet for jobben de har gjort med ambulansen som skal brukes på helse- og oppvekstfag neste skoleår.