Utfordret elevene i digital strategi - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • 04. feb. 2016
  • 13. mar. 2016

Utfordret elevene i digital strategi

Holtens-gründer: – Godt å strekke seg litt!

Det var to glade vinnergrupper som denne uka mottok førstepremie og rosende ord for sine kreative løsninger på utfordringene om å utforme en digital markedsføringsstrategi for Holtens AS – en lokal produsent av øl og musserende vin.

– Det var en krevende oppgave i et marked der markedsføring er svært begrenset, men jeg liker å gi vanskelige oppgaver. Da strekker en seg litt og det er godt nå når dere snart skal videre, sier gründer og daglig leder Inger Marie Gulvik Holten.

Før jul presenterte hun sin egen bedrift og oppgaven for Vg3-elevene fra entreprenørskap og markedsføring og ledelse. Denne uka var gründeren tilbake for å utrope en vinnergruppe i hver klasse.  

– Jeg opplever at det er et stort mangfold i besvarelsene og mange av dere har jobbet godt og hardt. I vurderingen min har jeg ikke vært så opptatt av det teoretiske, men mer av hvilke betraktninger dere har gjort og forståelsen av hva som er viktig for Holtens.

– Det er veldig mye bra i de ti presentasjonene, og det er ingen tvil om at dere representerer en dyktighet som jeg er nysgjerrig på. Dette ble virkelig «close race»!

Virksomhetens kjerne

Helt til topps blant entreprenørskapsklassens seks grupper gikk Casper Karlsen, Herman Sannerholt og Niklas Hagen.

– Gruppas besvarelse inneholdt gode forslag rundt blant annet blogg, link og søkemotoroptimalisering som vi kommer til å gjøre noe med. I tillegg hadde gruppa gjort gode betraktninger rundt det som er kjernen i vår virksomhet, sier den daglig lederen.

Guttene selv er naturlig nok fornøyd med de positive tilbakemeldingene.

– Oppgaven er ikke helt innenfor det vi jobber mest med i entreprenørskap, men det har væt artig å tenke litt utenfor boksen, sier guttene, som har hatt stor fokus på ordfraser og kombinasjoner for å være synlige i ulike søkemotorer.

Har forstått merkevaren

I klassen markedsføring og ledelse var det jentegruppa bestående av Johanne Kraver, Synne Nyhus, Victoria Hillestad og Kamile Kochaite som skilte seg ut blant besvarelsene.

– En god strategi består også av å velge bort noe og fokusere på det som er best egnet for våre produkter. Oppgaven er tydelig, inneholder bra argumentasjon og skilte seg ut fra de andre. At denne gruppa har forstått merkevaren kom tydelig fram i presentasjonen, sier Holten, som nå ønsker de to vinnergruppene velkommen på gården.

– Premien er et besøk på gården. Et besøk som forhåpentligvis kan bidra til å gi dere en sterkere innsikt i hva det vil å være en produsent og det å få et produkt ut på markedet. Det håper jeg dere har lyst til, avslutter Inger Marie Gulvik Holten.