Finaleklare realfagselever - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • 13. feb. 2018
  • 15. feb. 2018

Finaleklare realfagselever

Avgangselevene Bendik Bull-Hansen og Espen Rodenburg har kvalifisert seg til finalen i Biologiolympiaden og Abelkonkurransen.

– I disse konkurransene utfordres flinke elever, og det er viktig. Det er gledelig at mange av våre elever gjør det bra og får hentet ut potensialet sitt. Vi er selvsagt stolte av Espen og Bendik, sier avdelingsleder for studiespesialisering Egil Fauske.

Etter å ha tatt seg gjennom både første og andre kvalifiseringsrunde, er Vg3-elevene klare for nasjonal finale. Mens Espen Rodenburg i 3STER drar til Trondheim allerede 3. til 7. mars for å delta i finalen i Niels Henrik Abels matematikkonkurranse på NTNU, er Bendik Bull-Hansen i 3STDR klar for finaleuken i Biologiolympiaden som arrangeres på Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Oslo fra 19. til 23. mars.

– Jeg stiller nok enda sterkere i år. Jeg føler at jeg er bedre forberedt og at jeg ikke har de store hullene som jeg hadde under fjorårets finale da jeg manglet biologi 2, forteller Bendik.

Lærerik uke

Nå venter en tettpakket finaleuke i Oslo med undervisning fra noen av landets fremste forskere innenfor biologifeltet. Programmet inneholder også besøk på forskjellige forskningslaboratorier, populærvitenskapelig foredrag og møte med biologistudenter fra forskjellige retninger innen fagfeltet.

– Det var en morsom finaleuke i fjor, og jeg er sikker på at det vil bli mye nytt å lære og nye mennesker å møte i år. Det blir hyggelig, sier Bendik.

Men selv om Vg3-eleven har finaleerfaring fra fjorårets biologiolympiade, legger han ikke skjul på han har blitt satt skikkelig på prøve i de innledende kvalifiseringsrundene.

– Oppgavene har vært vanskelige – faktisk mye vanskeligere enn i fjor. Blant annet har de hentet oppgaver fra den internasjonale finalen, forteller Vg3-eleven, som har strategien for finaleforberedelser klar:

– Undervisningen vi får i løpet av finaleuka vil bli avgjørende og de temaene vi gjennomgår der kommer nok til å danne grunnlaget for finalespørsmålene.

Topp fire

Av de totalt 16 finaledeltagerne kåres fire beste biologielevene til vinnere av Biologiolympiaden 2018 og inviteres til den internasjonale finalen i Teheran.

– Klart jeg har lyst til å bli blant de fire beste. Det er jo vanskelig å si hvor høyt nivået er, men jeg tenker at det skal være mulig. Jeg må gå for det, konkluderer Bendik Bull-Hansen med et smil.

19. plass

Mens Bendik ikke er redd for å innrømme at han sikter mot et internasjonalt finalemål, er Espen Rodenburg fornøyd med å ha nådd til finalen i Abelkonkurransen etter å ha ligget på 26. plass etter 1. runde. Med solid innsats i 2. runde, klatret han opp på en 19. plass med totalt 132 poeng. Dermed var billetten til finaleuka på NTNU i Trondheim 3.-7. mars sikret.

– Det ble noen tullete slurvefeil i 2. runde og en skikkelig «lureoppgave». I tillegg var det noen vanskelige som jeg rett og slett ikke fikk til, forteller Espen.

Inn mot finalen er han forberedt på oppgavene vil se litt annerledes ut enn i de innledende runde.

– I finalen får vi fire oppgaver som skal løses på fire timer. Det er ganske mange færre oppgaver enn i 1. og 2. runde, men her er ingen åpenbare svar så det vil ta tid å regne ut, forteller Espen.

Oppgavene som gis er utenfor pensum for videregående skole, og det blir det blir derfor utfordrende å forberede seg til finalen i særlig grad.

– Det er ikke noe repetisjon, men jeg har noen bevismetoder som jeg må lære meg. Jeg satser på å gå gjennom ett par tidligere finaleoppgaver, i tillegg til at vi vil få en del undervisning på NTNU i dagene før finalen som nok kommer godt med.

Interesse og inspirasjon

Det er liten tvil om at Vg3-elevenes konkurranseprestasjoner skyldes solid egeninnsats, men guttene er ikke i tvil om at de har hatt noen lærere opp gjennom årene som har sørget for å vekke interessen for enkelte fag.

– Det er jo noen naturfag- og matematikklærere som fortjener en takk. Blant annet har vi begge hatt samme lærer på Brunla ungdomsskole, forteller de to finalistene.

– Hva kjennetegner en god lærer?

– Det er viktig at lærerne viser at de har en egen interesse for faget sånn at de klarer å inspirere elevene til å ville lære mer, avslutter Bendik Bull-Hansen og Espen Rodenburg.