Veikart som motiverer - Vestfold fylkeskommune '
Hopp til innhold Hopp til meny
  • Del
  • Google+
  • RSS

 

  • Stine Indahl
  • 19. okt. 2017
  • 15. nov. 2017

Veikart som motiverer

Oliver og resten av 2TLA har hengt drømmene sine opp i klasserommet.

– Jeg er ikke vant til å dele tankene mine med andre, men jeg syns egentlig det føles greit å få det ned på et ark likevel, sier Oliver Müller.

På veggen bak Vg2-eleven, i klasserommet til Vg2 transport og logistikk, henger Olivers kart sammen med resten av klassen. De individuelle veikartene elevene har laget skal være et verktøy for å synliggjøre ideer, tanker og drømmer om framtiden.

– Vi har spurt elevene om hvor de ønsker å være om fem år og fått dem til å systematisere drømmer og mål inn i veikartet, forteller Vibecke Engø Jensen, daglig leder i Opplæringskontoret for Logistikk og Transport.

Justerer kursen

Det er tredje år på rad at opplæringskontoret er inne i klassen og jobber aktivt sammen med elevene for å fram styrker og på hva som skal til for å nå målene de har satt. Bak prosjektet ligger innovasjonsmidler fra Vestfold fylkeskommune og et mål om å få enda flere elever ut i læreplass etter Vg2.

– Elevene har tatt bevisste valg og henger rett og slett drømmen sin opp foran hele klassen. Det er kjempespennende, sier Engø Jensen.

Hun får støtte av lærer Mette Broen.

– Det gjelder å hente kartet fram i hverdagen og bruke det som motivasjonsfaktor. Ved å minne elevene på hva de har skrevet blir det enklere å se hva det kreves av handling her og nå. Drømmer har lett for å bli litt utydelige etter hvert hvis de ikke systematiseres, sier Broen.

– For min egen del fører veikartet til at jeg blir kjent med elevene på en annen måte. Jeg får vite hva de drømmer om og hvilke ønsker de har for årene framover. Noen ganger endrer de kurs, men da justerer vi bare kartet underveis, legger hun til.

Må stå på

For Oliver var det fast jobb hos Vermelid transport som hadde førsteprioritet da han gikk i gang med veikartet tidligere i høst.

– Det var det aller første jeg skrev, ja! Der har jeg hatt praksis, og jeg håper veldig på å få fortsette å være der.

Resten av kartet har Oliver fylt med alt han ønsker å fullføre i løpet av de neste fem årene.

– Det funker som motivasjon for meg. Hvis jeg har lyst til å komme dit jeg vil, så må jeg stå på. Det betyr blant annet at jeg må bestå Vg2 og at jeg må ha så lite fravær som mulig.

Hånd i hånd

Og for Vibecke Engø Jensen i opplæringskontoret fortsetter oppfølgingen av Oliver og resten av elevene i flere år til.

– Jeg prøver å få til 3-4 besøk i løpet av skoleåret. Vi må tenke at dette er et fireårig løp og at vi må være synlige for hverandre. Skole og næringsliv hånd i hånd er helt avgjørende for å øke graden av fullført og bestått, avslutter Engø Jensen.