Test av varebilen Maxus EV80. Nye tider for elvarebil med Enova-støtte?

Gå direkte til

I strålende høstsol ble elvarebilen Maxus EV80 med på Vestfold-sightseeing, og besøk til forumets partnere. Men hvorfor tester vi en kinesisk elvarebil?Det er flere grunner til at elvarebilen er aktuell nå. Ikke bare er den den største elvarebilen på markedet i dag; den har også det største batteriet. I tillegg har Enova i høst lansert sin støtteordning for elvarebiler, der store varebiler, som denne, kan få 50 000,- i støtte. Det er med på å gjøre det litt mer attraktivt å velge elvarebil i Norge, noe vi allerede kan se resultater av.
Maxus EV80 Foto: Vestfold klima- og energiforum

Det som også er spesielt, er at dette (nok) er den første helt kommersielle bilen som er tilgjengelig på det norske markedet, som er produsert i Kina, og som har et kinesisk merke i grillen. Det er det statseide SAIC som produserer Maxus EV80.

Ikke bare støtte

I tillegg til støtte fra Enova, er det flere ting som gjør elvarebil mer aktuell nå. Stadig flere bedrifter har i sin forretningsstrategi å være ledende på miljø og klima, og vil erstatte fossil diesel med batteri, biogass, eller hydrogen. Her har bl.a. ASKO, IKEA og Posten/Bring vært ledende, men stadig fler ønsker å starte omleggingen. Tidligere i år gikk Kolonial.no ut med at de skulle starte omleggingen til elektriske distribusjonsbiler, og har vist seg fram med en Volkswagen e-Crafter.

I tillegg kan vi forvente at bompenger og reguleringer knyttet til tilgang til indre deler av byene vil være begrensende for dieselbiler. Til sammen vil disse to trendene gjøre at flere vil velge elvarebil, men også at flere elvarebiler vil komme på markedet.

God plass

Konkurransen

I dag er det ikke mange som kjemper om plassen blant de store elvarebilene. IKEA, Bring, og Kolonial har nok sett seg om, men valget har nok stått mellom Volkswagen e-Crafter, og Maxus EV80 i dette segmentet. De er svært like i ytre mål, og har samme nyttelast på 950 kg. Begge kan også hurtiglades med CCS-lading. E-Crafteren har imidlertid mindre batteri (40 kWh mot Maxus på 56 kWh) og koster mer (650 000,- eller ca. 100 000 mer) enn Maxus. Det er kanskje lov å anta at e-Crafter har noe mer å tilby innen opplevd kvalitet i kabinen, og nok også en mer moderne drivlinje, men når Bring og IKEA har landet på å kjøpe Maxus er det nok pris og rekkevidde som har vært utslagsgivende.

På tur

Importøren mener at realistisk rekkevidde skal være opptil 200 km. Jeg har gjennomført en ikke veldig vitenskapelig test av dette. Jeg startet hos Gjermundsen Auto i Tønsberg, som forhandler Maxus EV80, men bilen var ikke fulladet, da den hadde startet dagen i Larvik. Bilen viste da 6 av 8 batteriprikker og gjenstående rekkevidde på 145 km. Antar vi at bilen startet full i Larvik, har den da kjørt 36 km og brukt 25 % av kapasiteten (eller ca. 14 kWh). Her ligger det en stor usikkerhet, i at bilen ikke viser batterikapasitet i prosent, men bare 8 segmenter og hvert segment representerer 12,5 %.

Fra Tønsberg gikk turen på E18 til Fokserød og tilbake, før jeg hurtigladet litt på Shell i Kjelleveien i Tønsberg. Loggen fra Fortum Charge and Drive, viser at jeg ladet 13,87 kWh på 30 minutter. Vi kan grovt sett si at den hurtigladingen tilsvarer at jeg hadde startet med fullt batteri på starten av dagen.

Derfra besøkte jeg Bluetec i Tønsberg, som driver med lading og solceller. De har tatt i bruk en god del elbiler til befaringer og lignende, men kjører (fortsatt) en del dieselvarebiler. I praksis er rekkevidden litt for liten i mange elvarebiler, og det blir fort dyrt å bruke arbeidstid til å hurtiglade. Mange venter derfor på en varebil med lengre rekkevidde. Tiden vil vise om en slik stor elvarebil blir aktuell for Bluetec, men jeg fikk i alle fall ladet bittelitt der også, og vi fikk vist at bilen normallader på 6,9 kW.

Forståelig, men noe enkelt dashbord.

Rekkevidden

Håkonsen og Sukke på Barkåker fikk også en liten visitt, før turen gikk til Virgenes Andelsgård i Larvik. Ved avreise fra Virgenes var 124 km tilbakelagt, og bilen mente den kunne kjøre 57 km til. Dessverre var det 65 km hjem, så jeg måtte legge turen innom Circle K og Grønn Kontakt på Ringdalsskogen for å lade 9,69 kWh på 22 minutter.

Vel hjemme kunne jeg konstatere at jeg hadde tilbakelagt 191 km i varebilen, og jeg hadde hurtigladet til sammen ca. 25 kWh. Mesteparten av kjøringa var på E18, og jeg gjorde ikke noe forsøk på å kjøre økonomisk. Hastigheten er imidlertid sperret på 100 km/t. Det er sannsynligvis bra, men også ved 100 km/t er det mye luftmotstand i denne store og ekstra høye bilen.

I praksis betyr det likevel at det nok godt skal gjøres å kjøre 200 km på E18 med denne uten at man legger seg i 80-90 og kjører økonomisk. Da sparer man nok mye, men jeg kjørte også med tom bil, og på pent høstføre.

Riktig størrelse, men er det nok rekkevidde?

Ladingen

Det er veldig bra at bilen kommer med standard CCS-hurtiglading. Flere av de første elvarebilene som kom på markedet kunne ikke hurtiglades. I praksis har det kanskje vist seg at mange ikke velger elektriske varebiler til andre bruksområder enn der det i det daglige klarer seg å lade om natten. Hurtiglading gjør det likevel mulig å øke brukstiden på bilen, og gir en ekstra trygghet dersom man kjører lengre enn de vanlige reisene.

Kanskje er det en arv etter dieselversjonen av samme bil, at ladeporten sitter rett bak døra på passasjersida. Det viste seg å være litt upraktisk, i og med at mange hurtigladeledninger er nokså korte. Hos Fortum i Tønsberg måtte jeg sette bilen litt på skrå for å nå fram. Jeg parkerte også litt keitete hos Grønn Kontakt på Ringdalsskogen, men der viste deg seg at ledningen nok var lang nok til at det hadde gått greit å parkere som normalt.

Verre er det at hurtigladingen ikke går så veldig fort. I teorien kan et stort batteri lade raskere enn et lite, med mange forbehold, som celle-kjemi, kjølesystemer, og lignende. Den observante leser vil se at 13,87 kWh på 30 minutter og 9,69 kWh på 22 minutter gir ladesekvenser på i gjennomsnitt 27,7 kW og 26,4 kW. Det er ikke raskere enn en gammel Leaf. I tillegg vil antall kilometer man kan kjøre per minutt med hurtiglading bli lavere, siden bilen bruker omtrent dobbelt så mye som en personbil per km. Dette vil legge begrensninger på hvor nyttig hurtiglading er på denne bilen for å øke daglig bruk.

Ladeluke foran hadde passet bedre på de fleste ladestasjoner.

Hvem passer da bilen for?

Erfaringene etter testingen er ikke ubetinget positive, men totalt sett er dette likevel mye elvarebil for pengene. Jeg sammenlignet tidligere prisen med e-Crafter, som jo er dyrere. Men prisen på Maxus er faktisk svært lik en diesel-Crafter med tilsvarende motorytelse. Jeg vil gå ut fra at de som har kjøpt Maxus til nå har et kjøremønster som ikke krever hurtiglading i det daglige, og at man har et behov eller en rute som legger opp til 10-15 mil om dagen. Dersom man kjører 15 mil om dagen med en dieselvarebil som bruker omtrent 1 L på mila kan man spare 30-40 tusen kroner i året med Maxus. Slik reduserer man sine egne klimagassutslipp, bygger egen merkevare, og gir sjåføren et mindre støyende arbeidsmiljø.

Dette er nok bare starten. Bare starten på elvarebiler med større batterier, og kanskje også bare starten på biler fra Kina?