Tønsberg kjører lastebil på biogass

Gå direkte til

I Tønsberg kommune blir nå gatene fikset med en biogasslastebil fra Scania.
Tønsberg kommune har nå en kraftig biogasslastebil i flåten sin, i tillegg til mindre biler og varebiler som kan gå på biogass. Foto: Vestfold klima- og energiforum

For to dager siden ble det satt ny varmerekort i Norge. Aldri tidligere har det blitt målt 30 grader så seint på året. I natt hamret regnet ned, og det er stans i tog, og t-bane etter oversvømmelser og lynnedslag. Klimaendringene gjør at det blir våtere, villere, og varmere. Vi ser konsekvensene.

På Vear står Tønsberg kommunes nye biogass-lastebil og jobber med klimatilpasning. Det er behov for bedre drenering fra veien, slik at ikke regnvann på asfalten renner ned i hagene nedenfor.

Biogass-lastebil i arbeid med klimatilpasning.

Tønsberg kommune med klimatiltak

Her er altå klimaproblemene og klimatiltakene godt synlige i Tønsberg. Kommunen har fulgt opp eierskapet til biogassproduksjonen i Den Magiske Fabrikken med å anskaffe seg en lastebil som kan gå på klimavennlig og lokalprodusert biogass. Renovasjonsbilene til VESAR, og flere av Tines distribusjonsbiler, samt bussene til VKT går på biogass. Det som likevel er spesielt med denne lastebilen er at den er kraftigere enn det som til nå har vært mulig å få tak i, og dermed kan være aktuell til tunge jobber, som bl.a. brøyting på vinteren. De fleste biogass-lastebiler på veien er Scania P280 (dvs. 280 hestekrefter). Denne lastebilen er en G410 med 13-liters motor og 2000 nm dreiemoment.

Tønsberg kommune har fyllestasjon i Kilen, som er tilgjengelig for alle. I tillegg kan de fylle på Taranrød. Med full tank kan bilen gå ca. 300 km. I motsetning til f.eks. VW Caddy varebiler, som har en bensintank i tillegg, og som alltid bruker bensin ved oppstart, har disse lastebilene bare biogass i tankene.

Tyngre bil

Tankene er imidlertid nokså tunge, og bilen er utstyrt med kran, slik at nyttelasten er begrenset til 10 tonn. Fordi tankene er plassert mellom for- og bakaksling ville vekten over forakslene blitt for høy med kran bak førerhuset. Derfor er kranen plassert bak på bilen. Det er litt upraktisk, fordi man oftere må ta kranen av og på, men har fordeler med at kranen rekker over et større område.

Biogasslastebil er aktuelt for flere

I dag var Gjennestad Drift med og så på, og fikk prøve lastebilen. I et klimaperspektiv er biogass et godt tiltak, og bilene kan brukes svært likt som en tilsvarende på diesel. En utfordring er tilgjengelighet på fyllestasjoner, dersom man skal dekke et større område, eller har uforutsigbare ruter.

For tyngre biler med behov for større rekkevidde er lastebiler på flytende biogass mer aktuelt. Flytende biogass kan fylles på Borgeskogen i Sandefjord kommune.

Gjennestad drift sjekker ut biogass-lastebiler.

Elektriske lastebiler

Elektriske lastebiler blir også mer aktuelt, og Volvo har levert noen FE og FL elektrisk.  Disse skal også kunne kjøre rundt 300 km. Det vil imidlertid ta lengre tid å lade enn å fylle biogass, men samtidig er det flere lademuligheter enn fyllemuligheter. For å ta i bruk klimavennlige lastebiler bør man dermed gjøre grundige vurdering rundt hva som passer det aktuelle behovet.