Lytt til tekst
SØK MENY

Annerledes og sterk ungdomsfilm i Den kulturelle skolesekken

Etter filmvisningen på Horten kino fikk elevene møte regissør Annika Berg (i midten) og skuespiller Zara Bjarnum (til høyre). Lars Ole Kristiansen (til venstre) intervjuet og tok imot spørsmål fra elevene.
Denne uken får nærmere 1000 elever ved Horten videregående skole en filmopplevelse de neppe har sett maken til, gjennom Den kulturelle skolesekken.

«Det var den sommeren jeg druknet i helmelk med sjokoladepulver i. Den sommeren vi mistet klubben, men fant hverandre».  Slik innledes den danske ungdomsfilmen «Team Hurricane», hvor regissør Annika Berg utforsker selvbildeproblematikk, kroppspress, identitetsprosess – og ellers alt det vakre og vonde ved tenårene. Filmen vises i disse dager på Horten kino som en del av Den kulturelle skolesekken (DKS) ved Horten videregående skole.

Kvinner i alle funksjoner

I «Team Hurricane» møter elevene en gruppe eksentriske, ulike og fargesprakende danske tenåringsjenter. Deres base, den lokale fritidsklubben, skal legges ned - og jentene bestemmer seg for å markere det ved å arrangere en kunstutstilling. Filmen har høstet mye oppmerksomhet for at den har kvinner i de fleste roller, både foran bak kamera. Noen har kalt den et feministisk prosjekt.

- Det er litt morsomt at når man lager en film som handler om kvinner, og som er laget av kvinner, så er den feministisk. For meg er det bare en ærlig film om unge kvinner, sier regissør Annika Berg, som selv var til stede under filmvisningene på Horten kino tirsdag. Hun har ett tydelig ønske med filmen:

- Det eneste jeg håper ungdommene sitter igjen med etter å ha sett filmen, er at de føler seg «empowered». Alt annet er underordnet. Hva man får ut av en film er individuelt, men jeg håper at de får en positiv opplevelse, og at de føler seg sterkere, slår hun fast. 

Ønsker å utfordre elevene

Gjennom DKS får alle skoleelever i grunnskole og videregående møte profesjonell kunst og kultur i flere sjangre; musikk, dans, teater, visuell kunst, film, litteratur og kulturarv, som en del av det helhetlige opplæringsløpet. I Vestfold er elevene i videregående selv med på å velge ut programmet - gjennom deltakelse i et programråd. Ansvarlig for DKS videregående i Vestfold, Torill Sjømæling, var spent hvordan elevene ville respondere på «Team Hurricane».

- Film er et medium som ofte treffer ungdom godt. Denne filmen har et annerledes uttrykk, men tar opp temaer som angår mange unge – på en sterk og ærlig måte. Selv om filmen kanskje føltes spesiell for noen, håper vi elevene vil ta med seg noen av historiene og budskapene i filmen videre, og kanskje også snakke om det seg imellom, sier hun.

Lars Ole Kristiansen er programansvarlig for film i DKS i Vestfold, og mener filmen er aktuell:

- Den «kollasjaktige» estetikken speiler det demokratiske med medievanene til dagens ungdom, hvor alle med tilgang på en datamaskin eller mobiltelefon kan skape og dele. Det at hovedpersonene i filmen spiler sine egne personligheter, og at kun rammen rundt er fiksjon, er interessant. Filmen tar opp mange tema som jeg tror alle unge kan kjenne seg igjen i, fremstilt på en annerledes måte enn tradisjonelle ungdomsfilmer, mener han.

Verdifull tilleggsdimensjon til undervisningen

Etter filmvisningen fikk elevene også møte en av skuespillerne, Zara Bjarnum. Hun hadde ingen skuespillererfaring fra før. Nesten alle skuespillerne er amatører, rekruttert fra Instagram og Facebook. Bjarnum formidler gjennom sin rolle i filmen såre kapitler fra sitt eget liv, hvor hun blant annet har slitt med spiseforstyrrelser.

- For meg har det å bidra i denne filmen vært en anerkjennelse av hvem jeg er. Jeg synes det er viktig å dele erfaringer om tabubelagte temaer som psykisk sykdom, for å bidra til større åpenhet. Det har vært veldig utviklende for meg å delta i dette prosjektet, forteller hun.

Assisterende kulturdirektør i Vestfold fylkeskommune, Else Blom, mener filmen er et godt eksempel på verdien ved Den kulturelle skolesekken.

- Kunst- og kulturopplevelsene norske skoleelever får gjennom DKS, utgjør en verdifull tilleggsdimensjon til den ordinære undervisningen. Gjennom DKS ønsker vi blant annet å utfordre elevene og bidra til kritisk refleksjon om aktuelle temaer. «Team Hurricane» er et godt eksempel på dette, mener Blom.

Elev ved Horten videregående skole, Henriette Lundberg, har aldri sett noe liknende.

- Det var en veldig spesiell film, veldig ulik alt jeg har sett tidligere. Jeg følte vel at det var et feministisk budskap i filmen. Alle de visuelle og fargerike klippene i filmen gjorde den veldig spennende og annerledes, sier hun.