Lytt til tekst
SØK MENY

Livsmestring i en digital tid

Elev ​Marie Torgersen Kirkevollen har hentet inn hatefulle meldinger i et prosjekt om mobbing i sosiale medier, og presentert i en egen utstilling. Foto: Morten Oddvik / VFK
Skoleledere, lærere og rådgivere fra kommuner og fylkeskommune deltok nylig på konferansen "Livsmestring i en digital tid" på Horten videregående skole.

​– Vi voksne innehar ofte en fordomsfull kompetanse om unge menneskers digitale liv, fortalte mobbeombud Kaja Vintervold Asmyhr i Vestfold fylkeskommune til forsamlingen.

Profesjonsnettverket består av de to snart sammenslåtte fylkeskommunene, Vestfold og Telemark, samt tilhørende kommuner. Hensikten er å skape en møteplass og et godt klima for samarbeid. Mange av de utfordringene skoleledere i kommunene møter erfarer også skoleledere i videregående skole.

Livsmestring kommer nå inn i fagfornyelsen, og mestring er i høyeste grad en ferdighet unge mennesker også må beherske i det digitale livet.

Elevprosjekt om mobbing i sosiale medier

Elev Marie Torgersen Kirkevollen fortalte sammen med sin sosiallærer fra ungdomsskolen om et eget prosjekt knyttet til mobbing i sosiale medier.

I perioder mottok hun mellom 150 og 200 snapper med hatefulle meldinger. Dette har nå blitt en egen utstilling som var satt opp for dagen, og som gjorde sterkt inntrykk på elever og voksne.

 

Se flere bilder i bildegalleriet i bunnen av artikkelen

De fremmøtte fikk, i tillegg til å høre om dette prosjektet, også høre fra mobbeombud Kaja Vintervold Asmyhr. Hun pekte på voksnenes passitivitet og lave kompetanse i møte med beefing-kultur, filmede slosskamper, og deling av nakenbilder.

Ta kjedsomheten tilbake

Psykolog Elke Rønningen forsøkte å redegjøre for hvordan den dopamin-drevne digitale økonomien skaper avhengighet og ensomhet. Hun oppfordet både voksne og unge til å ta kjedsomheten tilbake, og evne til å mestre det langsomme.

Politioverbetjent Mona Kvistnes forklarte til slutt om politiets perspektiver, og hvordan de ønsker å jobbe forebyggende med skolene.

Kvistnes kunne også gi eksempler på hvor galt det kan gå når unge mennesker ikke forstår rekkevidden av sine lovbrudd.

Avsluttet med paneldebatt

En paneldebatt avsluttet konferansens første del med alle talerne. Den røde tråden var at voksne må tørre å snakke om vanskelighetene ved å leve digitalt, samtidig som vi kan erkjenne at det digitale er kommet for å bli og at det også beriker våre elevers sosiale liv.

– Vi kan kanskje vurdere mobilfrie dager på skolen, men jeg tror det er viktig for voksne å forstå at for oss så er det å være sosial noe vi både er på mobilen og ansikt-til-ansikt, avsluttet elevstemmen i debatten.

Konferansen ble arrangert torsdag 21. november i auditoriet Sølvkrona på Horten videregående skole i regi av profesjonsnettverket. Mer enn 60 personer fra kommuner og fylkeskommune deltok.