Lytt til tekst
SØK MENY

Fakkeltog ved E18

Lys til ettertanke: 150 mennesker gikk fakkeltog ved Borgejordet E18 søndag 6. januar. Foto: VFK
Foreløpige tall viser at 108 personer ble drept i trafikkulykker i 2018. Tre av disse ulykkene skjedde på Vestfoldveiene. Søndag 6. januar var Vestfold fylkeskommune med på å markere «Lys til ettertanke» ved E18 for 25. gang.

– «Lys til ettertanke» arrangeres for å vise at vi bryr oss og i dyp respekt for de som har opplevd trafikkulykkene på nært hold, sier og Leder for hovedutvalg for samferdsel og areal, Hans Hilding Hønsvall (KrF).

Arrangert for 25. gang

I dag samlet det seg mange mennesker til «Lys til ettertanke» i Borgekrysset på E18 og i og ved Skjee kirke i Sandefjord. For de som har mistet en av sine eller blitt alvorlig skadet har det vært mange tunge stunder.

Årets «Lys til ettertanke» startet med saksofonspill av Kjell Håkon Andersen, stabsdirektør i Vestfold fylkeskommune, og deretter ønsket fylkesvaraordfører Kåre Pettersen (V) velkommen, etterfulgt med fakkeltog, tale ved landbruksminister Bård Hoksrud og sang og musikk ved Sigvart Dagsland.

– I dag går tankene til de som mistet livet i trafikken 2018. Det er ikke gitt at alle som er i trafikkulykke overlever. Vi hadde griseflaks, sier Dagsland som selv var i en trafikkulykke for under ett år siden.

Hvorfor Vestfold skiller seg ut

Over hele landet jobbes det med å få ned ulykkestallene, og vi har en nullvisjon.

– Vi har i likhet med de andre fylkene et trafikksikkerhetsutvalg (FTU) der Trygg trafikk, Politiet, UP og vegvesenet er tilstede sammen med fylkeskommunen. Leder i hovedutvalget for samferdsel og areal og to øvrige medlemmer møter fast i FTU, sier Hans Hilding Hønsvall.

Trafikksikkerhet er høyt prioritert av fylkespolitikerne. Det er viktig å alltid ha fokus på å hindre alvorlige ulykker på veiene.

– Der Vestfold skiller seg ut er at vi er det fylket som bruker mest av investeringsmidlene til trafikksikkerhet og gang og sykkelveier. Omtrent 2 av 3 investerte kroner går til dette, sier Hønsvall.