Lytt til tekst
SØK MENY

Et fylke under «Makerspace»

Elever fra Greveskogen videregående skole tester ut en ny verden. Foto: Foto: Håvard Schei
Vestfold fylkeskommune går for «Makerspace», skaperrom. Et begrep som har vakt stor interesse og som i utgangspunktet handler om et fellesskap hvor man jobber for å utvikle ideer til produkter og tjenester.

Leder av Hovedutvalg for utdanning, Frode G. Hestnes (Frp), har stått på for å få til et sted som «Makerspace» i fylket.

– Vi har et ønske om at «Makerspace» kan skape og utvikle kreative miljøer blant innbyggere i alle aldre, og at fylket kan bidra med innovasjon og nyskaping som oppstår på disse verkstedene. Jeg er glad vi har klart å få til en slik løsning, og at skolene er fullt og helt med på moroa, sier fylkespolitikeren.

Halv million til skaperrom

Fylkestinget bevilget 14. desember 2017, en halv million kroner til å «Stimulere til entreprenørskap ved å åpne verksteder på en eller flere videregående skoler for publikum».

Leif Birger Olsen jobber med «Makerspace» i Vestfold fylkeskommune og forteller om et kreativt arbeidsrom som er åpent for publikum.

– Det er et skaperom for å omsette kreative ideer til produkter og tjenester. Det ene er dette med entreprenørskap og skaperen. Det andre er å kunne åpne de flotte skolene våre for publikum, ungdom og foreldre. Og ikke minst besteforeldre. Det vil åpne for samarbeid med næringslivet og vil gi et positivt omdømme, sier Olsen.

Greveskogen videregående skole først ut

Ungt Entreprenørskap Vestfold (UE) med kompetanse og erfaringer innenfor dette fagområdet, ble utfordret til å lage en prosjektbeskrivelse og lede prosjektet. Videregående skoler i fylket er med på prosjektet, hvor Greveskogen åpner for verksted allerede i dag.

– Ungt entreprenørskap i Vestfold er prosjektleder, og de har invitert flere skoler til å delta, hvor Greveskogen er først ute. Greveskogen har verktøy knyttet til det å skape. Så kommer Sandefjord og Færder etter hvert, sier Olsen.

Hensikten er å tilrettelegge for entreprenørskap i fylket og for framtidens generasjoner.

– Det er viktig for oss som utdanningsaktør, regional utviklingsaktør og det er viktig i forhold til åpenhet og omdømmebygging. Også for entreprenørskap og nyskaping, sier Olsen.