Lytt til tekst
SØK MENY

Marta Breen tildeles Vestfolds Litteraturpris 2019

Gå direkte til

Tildeles prisen for sin sterke stemme i det norske sakprosafeltet, og for det feministiske perspektivet som er så tilstedeværende i praktisk talt hele hennes produksjon.
Marta Breen tildeles Vestfolds Litteraturpris 2019 Foto: Maria Gossé

Prisen består av et stipend på kr 25.000 og et verk av en vestfoldkunstner. Utdelingen skjer under mandag 4. november kl. 19.00 i Tønsberg og Færder bibliotek, under åpningsforestillingen for Litteraturuka i Vestfold 2019.

- Det er en glede for juryen å gi Marta Breen Vestfolds Litteraturpris for 2019. Det er stemmer som hennes som løfter feministisk sakprosa ut i rampelyset, og angir retning i fortsatt kamp for likestilling, sier juryleder og hovedutvalgsleder for kultur, idrett og folkehelse, Ellen Eriksen.

Vestfolds Litteraturpris deles i år ut for 24. gang, men kun en gang før har prisen blitt tildelt for sakprosa. Forrige gang var helt tilbake i 2006.

Juryens begrunnelse

Årets vinner av Vestfolds Litteraturpris ble født i Larvik i 1976, og gikk ut fra Larvik Gymnas i 1995. Hun har virket som journalist i både RadiOrakel, NRK og Dagbladet, samt KK. Som fast spaltist i Dagsavisen har hun hatt feminisme som fast tema, og nettopp engasjementet for kvinners rettigheter har vært en drivende kraft i hele hennes virke, også i forfatterskapet hun nå mottar Vestfolds Litteraturpris for.
 
Marta Breen ble først kjent for det lesende publikum i 2006, da boken «Piker, vin og sang» utkom. Her satte hun fokus på kvinnelige artister og band opp gjennom historien, blant andre Dandy Girls, som var Norges første jenteband. Med denne boken gikk startskuddet for et forfatterskap som ofte har handlet om å synliggjøre de usynlige kvinnene, eller rettere sagt, de kvinnene menn har skygget for.
Hun er oversatt til en rekke språk, og hennes «Kvinner i kamp» er utgitt i hele 21 land.
 
Ikke minst har Marta Breen evnet å formidle feminisme som tema til ungdom i et imponerende omfang. Først og fremst gjennom bøkene hun har skrevet, men også gjennom skolebesøk, litteraturfestivaler og debatter der ungdom har vært publikum. Hun peker på kjønnsstereotypiene, kvinners ofte begrensede mulighetsrom og kvinnen som objekt for mannen, og løfter med både skarp og vittig penn disse temaene til toppen av sakslista. Gjennom oversettelser og utgivelser i utlandet bærer stemmen hennes langt utenfor Norges grenser.
 
Breens stemme i det norske sakprosafeltet er helt sentral. Ikke bare på grunn av hennes kvalitativt høye nivå, men også fordi det feministiske perspektivet er så tilstedeværende i praktisk talt hele hennes produksjon. Hun var i perioden 2013-2018 valgt leder for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, NFFO, så hun er også en vel ansett fagperson blant sakprosaforfatterkolleger.
 
Med titler som «Født feminist: hele Norge baker ikke», «F-ordet – 155 grunner til å være feminist» og «Kvinner i kamp», plasserer hun seg selv i sentrum av dagens kjønnsdebatt. Året vi har bak oss blir i historien blant annet stående som #metoo-året. I Breens siste utgivelse «Om muser og menn» går hun fryktløst inn i nettopp dette minefeltet, og adresserer «kulturmannen», altså menn i kulturfeltet som benytter seg av mulighetene posisjonen gir for å nedlegge kvinner. Historiene er mange, men det er først med denne boka fra Marta Breen vi får dem fortalt samlet.
 
Da Dagbladet anmeldte «Om muser og menn», omtalte avisa Breen som en «moderat feminist». Juryen har mistanke om at forfatteren selv vil motsette seg denne merkelappen, for gjennom bøkene hennes har vi lært henne å kjenne som kompromissløs.

 

Mer informasjon om Vestfolds Litteraturpris her

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?