Lytt til tekst
SØK MENY

Sammen om opplæring i Vestfold

Strategiplan, fagfornyelse og yrkesfagenes år er tema på politisk verksted

Fylkespolitikere, rektorer, virksomhetsledere, representanter fra NHO, LO, Yrkesopplæringsnemnda og opplæringskontorene møtes i dag og i morgen til politisk verksted om videregående opplæring.

- Jeg vil benytte anledningen til å skryte av alle dere som er her i dag og som setter av tid til dager som dette, for samhandling kommer ikke av seg selv, sa leder av Yrkesopplæringsnemnda Vivil Hunding Strømme da hun sammen med leder av hovedutvalget for utdanning Knut Anvik åpnet det politiske verkstedet.  

Hunding Strømme påpekte videre at utfordringen for nærings- og arbeidsliv etter samlingen, blir å spre kunnskap om utviklingsarbeidet.

Veiledning og kommunikasjon for mestring

I to dager skal forsamlingen diskutere blant annet strategiplan for videregående opplæring, yrkesfagenes år og fagfornyelse. Første tema ut var ungdataundersøkelsen 2017 og innspill fra tankesmia om livsmestring på Ungdatakonferansen som gikk av stabelen i november i fjor. Jonas Aasland fra fylkeselevrådet hadde følgende oppfordring til salen:

- Om en elev trenger hjelp eller støtte fra helsesøster på mandag, hjelper det ikke oss at helsesøster er der på onsdager.

Aasland trakk frem dette som eksempel fra på hvorfor veiledning og kommunikasjon blant ledere, lærere og elever er noe av det viktigste å fokusere på for å kunne oppnå mestring.

Bidra til samhandling

Målet med det politiske verkstedet er blant annet å få dialog rundt, og innspill til viktige satsingsområder i tiden fremover.  I tillegg skal samlingen bidra til å sikre felles forståelse og eierskap til strategiplan for videregående opplæring i Vestfold, og konkretisering av tiltak i handlingsplan.

- Som skoleeier er mobbing prioritering nummer en, det skal vi ikke ha noe av. Det er spennende å diskutere med folk som jobber med opplæring, slik vet vi hvilke tiltak vi skal prioritere, sa Knut Anvik leder av hovedutvalget for utdanning.

Veien videre

Innspillene fra samlingen skal bidra til viktige prioriteringer i arbeidet med handlingsplaner som følger strategiplan for videregående opplæring i Vestfold 2017 - 2022. 

- Jeg har grunnleggende tro på at vi må løse viktige utfordringer i fellesskap, sa utdanningsdirektør Lisbeth Eek Svensson.