Lytt til tekst
SØK MENY

Ti år med musikk for barn og unge på agendaen

Gå direkte til

I ti år har Marked for Musikk samlet arrangører og artister fra hele Norge med ett mål før øyet: Bidra til at barn og unge skal få oppleve flere og bedre konserter.
Foto: Kulturtanken

Konsertarrangører fra hele landet var samlet i Larvik på Marked for Musikk sist uke, på jakt etter gode konserter for sine unge publikummere. På de mange scenene som tas i bruk i Bølgen kulturhus og på Sliperiet har mer enn 150 konsertoppkjøpere fra kulturhus, festivaler, biblioteker og Den kulturelle skolesekken fått sett og hørt nærmere 100 artister inn- og utland fremføre totalt 25 konserter under jubileumsutgaven av Marked for Musikk.

Økt fokus på kultur for barn og unge

Alle konsertene som vises frem under Marked for Musikk er resultat av en grundig utvelgelse, og i forkant av årets arrangement har programrådet sett og vurdert mer en 200 musikkproduksjoner.

- Vi viser frem det beste Norge og Europa har å by på av konserter for barn og ungdom. Vi ønsker at arrangørene som kommer hit skal reise hjem igjen med konserter til sine egne scener «i bagasjen». Barn og ungdom fortjener det beste. Marked for Musikk er også en viktig møteplass for alle som jobber i bransjen, sier prosjektleder Natasha Peevor Johnson i Vestfold fylkeskommune.

Marked for Musikk er med andre ord en viktig arena også for artistene, som kan sikre seg kjærkomne spilleoppdrag. Nytt av året var et eget fagprogram, som var rettet både mot arrangører og artister.

- Gjennom to paneldebatter og et foredrag, satte vi fokus på viktigheten av god kunst og kultur for barn og unge, og hva som skal til for tilbudet opprettholdes og utvikles over hele landet. En undersøkelse vi gjennomførte blant norske konsertarrangører, musikere og produsenter i høst, viser at 8 av 10 mangler midler for å lage nye produksjoner til barn og unge. Hvilke konsekvenser dette får og hvilke grep som bør tas for å snu utviklingen, var blant det som ble debattert, forteller hun.

 

Paneldebatt

Barn og ungdom i kulissene

Det er ikke bare voksne artister og konsertoppkjøpere som deltar på Marked for Musikk. Barn og ungdom er en viktig del i gjennomføringen av selve arrangementet, ifølge prosjektlederen.

- Marked for Musikk tar de unge på alvor. Derfor har vi med lokale skoleelever i roller som «kulturverter», «musikkantenner» og bloggere. Kulturvertene introduserer konserter, er inspisienter og rigger. «Musikkantennene» er med de voksne på konserter og gir sine ærlige og umiddelbare meninger om hva de har sett og hørt etter konserten. Bloggerne anmelder konserter.

I tillegg deltar også flere hundre barn fra skoler og barnehager i Larvik som publikum.

 

Ungdommer på scenen

Villet satsing på kunst og kultur for unge

Vestfold huser nå landets største visningsarenaer og møteplasser for musikk og scenekunst for barn og ungdom: Marked for Musikk og Markedet for Scenekunst. Ingen tilfeldighet, ifølge Ellen Eriksen, leder for hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse.

- Vestfold har vært et foregangsfylke i satsing på tilrettelegging for at barna våre skal få oppleve profesjonell kunst og kultur, gjennom etableringen av Den kulturelle skolesekken, Markedet for Scenekunst og Marked for Musikk. Disse satsingene kommer ikke av seg selv, men er resultater av bevisst politisk satsing over mange år. Vi går spennende tider i møte når Vestfold og Telemark blir ett fylke fra 2020, og kanskje kan vi håpe på styrket satsing på disse viktige arenaene, sier Eriksen.

For mer informasjon og bilder fra årets arrangement, se Marked for Musikk sin hjemmeside og Facebook-side

 

 

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?