Lytt til tekst
SØK MENY

Viser frem landets beste scenekunst

Gå direkte til

Markedet for Scenekunst i Sandefjord arrangeres for 23. år på rad.
Foto: Frank Tindvik

Onsdag åpnet 2018-utgaven av Markedet for Scenekunst i Sandefjord. I løpet av tre dager skal mer enn 100 scenekunstnere fra hele landet vise seg frem og selge seg inn til et publikum bestående av arrangører fra Den kulturelle skolesekken (DKS), kommuner, kulturhus og festivaler.

Viktig møteplass

Markedet for Scenekunst er Norges største arena for visning, kjøp og salg av scenekunst rettet mot barn og ungdom, og finner sted i Hjertnes kulturhus. Det er Sandefjord kommune som står bak, i samarbeid med Vestfold fylkeskommune og med støtte fra Kulturrådet.

- Hit kommer 200 deltakere på jakt etter gode scenekunstproduksjoner. 105 utøvere skal i aksjon i 26 forestillinger. Markedet er også en viktig møteplass for det profesjonelle scenekunstmiljøet i Norge, forteller sjefen for arrangementet, Gunn Strand Eliassen i Sandefjord kommune.

Målet med Marked for Scenekunst er å bidra til at flere barn og unge skal få tilgang til profesjonelle scenekunstopplevelser, og å øke kompetansen på området for både arrangører og utøvere.

To nasjonale arenaer

Kultur- og idrettssjef i fylkeskommunen, Else Blom, er stolt over satsingen Vestfold gjør når det gjelder kunst- og kulturformidling til barn og ungdom.

- Vi er stolte av å ha denne arenaen i vårt fylke. Hver høst arrangerer vi også Marked for Musikk i Larvik, som har samme nasjonale rolle på musikkfeltet. Vestfold arrangerer altså to nasjonale arenaer innenfor kunstformidling til barn og ungdom. Vi er et foregangsfylke på dette feltet, mener hun.

Fylkeskommunen bidrar med både økonomiske midler og kompetanse til Markedet for Scenekunst.

Kamp om sceneplassen

Markedet er en ettertraktet arena blant landets scenekunstnere. Kanskje ikke så rart når salen er full av potensielle oppkjøpere. For mange av utøverne fører visningene av forestillinger til nye turneer.

- Forestillingene vi viser frem er et resultat av en grundig prosess. I år hadde vi 102 søknader, fra hvor 26 ble valgt ut. Målet vårt er å vise arrangørene som er tilstede det beste scenekunst-Norge har å by for et ungt publikum, sier Strand Eliassen.

Ønsker samarbeid med Kulturtanken

Tilstede er også representanter fra Kulturtanken - Kulturdepartementets etat for kunst og kultur til barn og unge i skolen. I tillegg til å se scenekunst og bli kjent med arenaen, har direktør Lin Marie Holvik og hennes følge deltatt i møter med Markedet for Scenekunst og Marked for Musikk-teamene.

- Vi ønsker et styrket samarbeid mellom våre to arenaer og Kulturtanken, som har det nasjonale ansvaret for DKS. Vestfold har de to største visnings- og møteplassene for musikk og scenekunst rettet mot barn og unge, og kan gjennom disse ta et økt ansvar for musikk og scenekunst i DKS. Men det må eventuelt skje i samarbeid med Kulturtanken, sier Else Blom i fylkeskommunen

Blom opplevde møtene som positive, og forteller at det nå skal jobbes frem konkrete forslag til samarbeidsformer mellom Kulturtanken, Markedet for Scenekunst og Marked for Musikk.

 

Hele programmet sees på hjemmesiden til Markedet for Scenekunst

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?