Lytt til tekst
SØK MENY

Merkevarebygging og kampanjesamarbeid

Gå direkte til

Felles kampanjer for synliggjøring av Vestfoldbibliotekene

Vestfoldbibliotekene som en egen merkevare ble introdusert i Bibliotekplan Vestfold 2011-2014 og fulgt opp i Bibliotekplan Vestfold 2015-2018. Det å gjøre både bibliotekene og bibliotektjenestene mer synlige er en viktig målsetting, samtidig som vi ønsker høyere besøk og større trykk på arrangementer og aktiviteter. Felles markedsføring med Vestfoldbibliotekenes egen grafiske profil og egne kampanjer har pågått for fullt siden 2012. Vestfold fylkesbibliotek har en koordinerende rolle i arbeidet i tillegg til å tilrettelegge for kompetansebygging på markedsføring, merkevarebygging og publikumsutvikling.

Ulike kampanjer er testet ut: Bibliotekdagene, Sommerles, Verdens bokdag, Alle på nett og E-bøker. Mange verdifulle erfaringer er gjort, og kampanjene og markedsføringstiltakene vurderes fra år til år. Sommerles er etablert som en fast kampanje. Samtlige tiltak finansieres som et økonomisk spleiselag mellom alle kommunene og fylkesbiblioteket. Nettstedet vestfoldbibliotekene.no skal både profilere Vestfoldbibliotekenes felles tjenester og innhold, samt det enkelte biblioteket. Det jobbes også systematisk med å forbedre og øke bruk av Facebook  som informasjons- og markedsføringskanal.

Vestfoldbibliotekenes merkevarebygging i perioden fram til 2014 er evaluert i prosjektet Merkevare Vestfoldbibliotekene. Prosjektet ble gjennomført over tre år med midler fra Nasjonalbiblioteket og i samarbeid med Høgskolen for Buskerud og Vestfold som ansvarlige for selve evalueringene. I etterkant av høgskolens rapport og i tråd med deres anbefaling, er det jobbet spesifikt med publikumsutvikling i bibliotekene. I tillegg har bibliotekene jobbet fram en felles strategi for bruk av sosiale medier.

Nøkkeltall for Vestfold viser en stabil og god bibliotekutvikling. 

 

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?