Miljøbevisste elever

Sofie Gunleiksrud Moe, Veronika Elvrum Taraldstad og Martine Haverstad Sundstrøm oppfordrer alle til å fokusere enda mer på kildesortering. Foto: Sissel Flo Nilsen
Da naturfaglærer Katrine Buvoll spurte elevene sine om hvordan de personlig kan bidra til en bærekraftig utvikling, kom ideene trillende på løpende bånd.

-Læreplanen i naturfag sier blant annet at elevene skal jobbe med egne forbruksvalg. Dette gir en gylden anledning til å jobbe med faget på en praktisk måte og elevene synes det er fint å kunne jobbe på varierte måter, sier den engasjerte læreren

Miljøtiltak

De neste ukene skal elevene i 1MKA og 1STA gjennomføre en rekke miljøtiltak de selv har sittet i grupper og utarbeidet. Tiltakene går ut på blant annet å plukke opp søppel, dusje kortere, sykle-gå-reise kollektivt, spise mindre kjøtt, kjøpe lokale produkter, slå av lys i rom de ikke er i og pante flasker. Plakater med disse tiltakene henger i klasserommene. Slik får de daglige påminnelser. Når perioden er over skal de levere en film med dokumentasjon og refleksjon over hvordan de har jobbet med bærekraftig utvikling i hverdagen sin.

Kildesortering

Det kanskje viktigste tiltaket elevene ble enige om å gjennomføre var kildesortering. De har laget plakater med veiledning og satt ut avfallsdunker både i klasserommene og på internatet. Vestfold fylkeskommune har bestemt at hele organisasjonen skal bli miljøfyrtårn, men elevene gadd ikke vente på at det skulle bli iverksatt. De ville starte med en gang. Ansvaret for å tømme dunkene går på rundgang blant elevene, etter en liste de har satt opp.

Streik

Den samme uka som elevene hadde oppstart med dette temaet, ble den nasjonale streiken inspirert av Greta Thunberg, med fokus på at det må gjøres noe med klimaendringene, arrangert. Dette kom som bestilt og gjorde at det ble et ekstra engasjement i tillegg til bred tilgang på informasjon om temaet gjennom ulike medieoppslag.

Lærerikt

Sofie, Veronika og Martine som går 1STA og bor på internatet, synes det er bra å kunne gjøre noe for miljøet. -Vi lærer mye av å fordype oss i dette temaet. Vi blir mer miljøbevisste og oppmerksom på alt søppelet vi ser rundt oss. Kildesorteringen vi har satt i gang med her på internatet synes vi fungerer fint og de andre som bor her er positive til tiltaket.
Jentene håper hele befolkningen kan bli enda flinkere til å kildesortere. -Det er et viktig miljøtiltak som er enkelt å gjennomføre!