Om læringssenteret

Gå direkte til

Det er to veiledningsskranker i læringssenteret,  en for bibliotekspørsmål og en for IKT-spørsmål. Vi som jobber i bibliotekveiledningen kan finne fram aktuelt stoff og nyttig informasjon du kan bruke når du jobber med skolearbeid.

Læringssenterets målsetting

Læring og dannelse

  • Læringssenteret skal være en avdeling som legger til rette for at kunnskap og ferdigheter utvikles og et sted hvor dannelsesbegrepet er gjeldende. Personalet skal være gode rollemodeller for elevene.
  • Læringssenteret skal ivareta ordningen med gratis læremidler til elevene på best mulig måte.
  • Læringssenteret skal bidra til å styrke elevenes leseferdigheter, leseforståelse og motivasjon for lesing.

Kvalitet på veiledningen

  • Læringssenteret skal være integrert i skolens pedagogiske virksomhet, og i samarbeid med lærerne legge til rette for varierte læringsstrategier for å realisere læringsmålene.
  • Læringssenteret skal være sentralt i arbeidet med å utvikle informasjonskompetanse og digital kompetanse for å øke elevenes læringsutbytte og mestringsglede.

Ressurs lokalt og nasjonalt

  • Læringssenteret skal være blant de beste i landet og videreutvikles etter prinsippene for læringssentermodellen.
  • Skolens læringssenter skal vise fram en praksis og inneha erfaringer, ideer og fagkunnskap som er interessante, spennende og inspirerende for fagmiljøet i Norge og andre land.

Planer og årsrapporter

Aktivitetsplaner, rapporter og samarbeidsplaner

Årshjul og aktivitetsplan 2016-2017

Evaluering av skoleåret 2016-2017

Pedagogisk samarbeid mellom lærere og bibliotekarer

Prosjekter

2017- Et godt sted for læring? En brukerundersøkelse av skolens læringssenter

Et godt sted for læring? En brukerundersøkelse av skolens læringssenter

Det er nå syv år siden det nye læringssenteret ved SVGS åpnet. Da syns vi det er på sin plass å undersøke bruken av læringssenteret. Dette passer også godt inn i arbeidet med SVGS 2022.

Vi ønsker å kartlegge bruken av læringssentert

Hvem er brukerne i læringssenteret, hvilke studieretninger og klassetrinn går de på?

Hvordan brukes rommet og rommene gjennom dagen og uken og året?

Og, ikke minst, hva gjør de når de er på læringssenteret? 

Vi ønsker å finne svar på hva som kan forbedres

Når vi har fått kartlagt dette, er neste trinn å prøve å finne ut hva brukerne mener kan forbedres av læringssenterets tilbud, både av materiell og fysiske omgivelser. 

Samarbeid med OsloMet Storbyuniversitet

I samarbeid med Heidi Kristin Olsen ved bibliotekarutdanningen ved OsloMet Storbyuniversitetet har vi satt i gang ulike former for innsamling av data, som vi ønsker å bruke til å utvikle læringssenteret videre.

Vi har et svært godt utgangspunkt for prosjektet: et læringssenter som er mye i bruk og populært blant elever og lærere ved SVGS.

Men det er alltid mulig å utvikle en god tjeneste videre til å bli enda bedre!

2017 - Felleskatalog for vgs-bibliotekene i Vestfold

En felles bibliotekbase - ni videregående skoler i Vestfold

Etter en prosess i nettverket for skolebibliotekarer i videregående skoler i Vestfold, ønsker vi å samle skolenes ulike bibliotekkataloger i en felles biblioteksdatabase. Ønsket er en mer helhetlig systemforvaltning og bedre utnyttelse av fylkeskommunens ressurser. Bibliotekarene i Vestfold har en god delingskultur som vil dyrkes gjennom en felles teknisk løsning.

I utgangspunktet er det store forskjeller på bibliotektilbudet elevene får ut fra hvilken skole de er elever ved. Vi mener at en bedre tilgang på fylkets samlede ressurser vil komme Vestfold-eleven og ansatte ved skolene til gode.

Bedre tilbud til Vestfoldelever og –ansatte

Felleskatalog vil gjøre det enklere for bibliotekansatte å gjøre en god jobb innenfor flere av skolebibliotekenes felles arbeidsområder. Skolenes bibliotektilbud fremstår som likere, rettferdig og mer profesjonelt ovenfor elever og ansatte. 

Samarbeidsfordeler og kompetanseheving

Overgang til felleskatalog vil kreve digital kompetanseutvikling og stimulere til økt samarbeid og kunnskapsdeling. Dette styrker bibliotekenes nettverk og gode kultur for deling og læring. Vi ser allerede at vi samarbeider mer også på andre områder. Portalen, OneDrive og Skype er naturlige delings- og arbeidsarenaer.

Bibliotekbrukerne vil få enklere tilgang til å kommunisere digitalt med skolebiblioteket gjennom Feide-integrasjon i Websøk. Brukerne får enkel tilgang til digitale lånekort på mobile enheter, kan enklere bestille titler og fornye eller reservere lån selv.

Profesjonell samhandling

Felleskatalog vil etablere en større grad av felles praksis og drift av biblioteksystemet. Rutiner og tilbud vil samkjøres i større grad. Resultatet er økt kvalitet i biblioteksystemet. En overgang til felleskatalog vil imøtekomme bibliotekarenes behov i en digital hverdag.

Fremtidsrettet utvikling

Skolebibliotekene vil med felleskatalog aktivt kunne følge en bibliotekfaglig utvikling.  Østfold og Nordland har slått sine skolebibliotek-baser sammen og er fornøyde. Nettverket ønsker å lytte til disse erfaringene og realisere idéen i egen region. 

Sammenslåingen starter 2017.

Fra 2012 - Leseprosjekt for alle vg1-elever på yrkesfag

 Høsten 2016 satte vi i gang leseprosejekt for femte år på rad. Tilsammen deltok over 350 elever. Elevene skal leste 45 minutter på skolen hver dag i 7 uker. De oppfordres til å føre en enkel logg daglig.

Mål og ønsket effekt

  • Øke elevenes leseferdigheter
  • Øke elevenes motivasjon for videre lesing
  • Økt mestring i alle fag

Fundament

  • Erfaringer fra Horten vg skole
  • Basert på Michael Pressleys forskning (Reading instructions that works,  Guilford Publications 2005)

Hvem gjør hva

  • Bibliotekarene kjøper inn egnede bøker.
  • Presenterer dem for elevene, veileder og sørger for utlån.
  • Avdelingsleder legger timeplanen for de 7 ukene og fordeler lesingen slik at det fordeler seg på fag.
  • Faglærerne følger opp at elevene leser til angitt tid. De sørger for ro og orden og er tilstede i klasserommet i hele lesetimen.
  • Fagutvikler for tilrettelagt norsk sørger for kartlegging av elevenes leseferdigheter før og etter prosjektukene i samarbeid med norsklærerne. Bidrar med kompetanseheving knyttet til lesing.

Tidligere erfaringer

Før vi satt i gang for alle yrkesfagklassene høsten 2012 gjennomførte skolen et forprosjekt våren samme år. Elevene som deltok var fra  Design og håndverk og Restaurant og matfag.

Høsten 2016 var femte gang skolen gjennomførte leseprosejekt i stor skala. Vi har meget god erfaring fra tidligere år, og elever og lærere gir gode og positive tilbakemeldinger.

Ansatte

Biblioteket

Avdelingsleder Grethe Fjelldalen. Telefon: 33 483 751 E-post: grethefj(at)vfk.no

Bibliotekar Nina Therese Holmen Telefon: 33 483 754 E-post: nina.therese.holmen(at)vfk.no

Bibliotekar Arnfrid Steinsholt Telefon: 33 483 754 E-post: arnfrids(at)vfk.no

Bibliotekar Trine Syversen Telefon: 33 483 752 E-post: trines(at)vfk.no

Koordinator for læremidler Gry Holmberg Telefon: 33 483 753 E-post: gryh(at)vfk.no

Konsulent Anniken C. Jacobsen Telefon: 33 483 752 E-post: annikenj(at)vfk.no

IKT

Regionleder Olav Nordbø

Andre ansatte:

Bjørn Høksnes

Einar Seeberg

Øyvind Skjellin

Thor Frithjof Jensen

Lærlinger:

Roland Vitija

Håvard Andersen

Christian Rismyhr Sætre

Spør en digitalpedagog - for lærere

Mandag til torsdag tilbyr skolens digitalpedagoger ansatte hjelp med ulike systemer i læringssenteret.

Du kan for eksempel få veiledning i:

  • It's learning SkoleArena
  • LAO
  • OneNote
  • Office-programmene
  • Easy Correct
  • IKT og læring
  • Textpilot
Når er digitalpedagogene tilgjengelig i læringssenteret?

Økt

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

1. økt

 

 

 

Borghild Them

2. økt

 

 

Sigurd   Christoffersen

 

3. økt  

Olav Reitan

 

 

4. økt

 Tone   Grundvig

 

 

 

Digitalpedagogene sitter til venstre når du kommer inn i læringssenterets første etasje, mellom opptankingsstasjonene og nødutgangen.