Mer til opplæringen

Kari Brekke Nilsen omgitt av elever og lærer Merete R. Christensen i kombinasjonsklassen. Foto: Ellen Marie Skjefstad
Både statsminister og statsråder var lydhøre til arbeidet med minoritetsspråklige elever ved Thor Heyerdahl. Nå dobles midler til kombinasjonsklasser på høstens statsbudsjett.

Svaret var et klart «ja» da Kari Brekke Nilsen, teamleder for kombinasjonsklassen ved Thor Heyerdahl videregående skole og Ingeborg Kulseng, rektor ved Voksenopplæringa i Larvik, ble invitert til å dele sine erfaringer på regjeringens integreringkonferanse 2018.

Lyttet til erfaringer

- Det er en ære å bli spurt om å kunne snakke om kombinasjonsklassen hos oss, til en lydhør forsamling bestående av innflytelsesrike politikere og representanter for ulike organisasjoner og kommuner fra hele landet, sier Brekke Nilsen, som sto på Edderkoppen scene i Oslo 19. september.

Hun forteller at kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner lot blikket falle på henne og Kulseng fra Larvik kommune da han avslørte at kombinasjonsklasser i landet får doblet midlene i høstens budsjett.  

Statsminister Erna Solberg fikk høre om hvordan det er å være minoritetsspråklig elev på THVS. 

Flere klasser

- En dobling betyr at vi kan øke opplæring til minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge, slik at de får den språklige og faglige kompetansen de trenger for å lykkes i videregående skole. Det gir en god mulighet til å starte slike klasser flere steder, slik at fylket og kommuner kan samarbeide om denne gruppa med ulik elevstatus, sier Brekke Nilsen.

I kombinasjonsklassen ved Thor Heyerdahl videregående skole er det i dag 46 elever. Her kan du lese mer om kombinasjonsklassen.

 

 Bilde av Kari Brekke Nilsen og Ingeborg Kulseng.

Emneord: Utdanning